לקבלת ניוזלטר וטיפים בנושאי פיתוח קול ושירה

מלא/י את הטופס:

האם הקול שלנו יכול להשפיע על גם ההרגשה שלנו?

August 18, 2016

 

בעולם היומיומי שלנו, הרגשות משפיעים באופן טבעי על הפעולות וההתנהגות, וכמובן שגם ע הקול שלנו.

אבל מה קורה כשהשחקן או זמר לא מצליח להרגיש את התפקיד או את השיר שלו, בדיוק ברגע בו עליו לבצע זאת?

 

בתיאטרון ידוע שהפעולות שהשחקן בוחר לדמות שלו משפיע מאד גם על התגובות הרגשיות שלו-עצמו.

 

הדבר יעיל מאד גם בעולם השירה. פעמים רבות מחוות הידיים, הבעות הפנים והתנהגות הגוף בכלל תורמות הרבה ליכולת של הזמר להחצין את הרגשות שהשיר מעורר בו. הדבר עוזר, כמובן, להזדהות הקהל איתו, עובר בחזרה אל הזמר ומעודד אותו ליותר פתיחות בהבעה קולית והרגשית שלו.

 

עד כאן כתבתי על פעולות פיזיות בלבד. ההרצאה של איימי קאדי ב-TED שהתפרסמה מאד מדברת על כך בהרחבה, והיא מומלצת לצפיה בחום. 

 

במאמר שקראתי, מסתבר שגם הקול הפרטי שלנו מסוגל להשפיע עלינו, לעורר אצלנו את הרגשות, ומכאן גם להביע מעצמנו יותר ממה שאנחנו חושבים שאנחנו מסוגלים.  

"לנו" - הכוונה לזמרים עצמם, שאולי מרגישים שהקול שלהם לא מביע מספיק את כוונתם בדרך הביצוע שלהם.

שוב - כמובן שזה גם משפיע מיד על הקהל המקשיב, ומזין בחזרה את הזמר לפתיחות גדולה אף יותר

.

ההתנהגות החיצונית שלנו יכולה לגרום לנו לשינויים בתחושה הפנימית, ואפילו להשפיע ולשנות את מצב הרוח שלנו.

 

אם כך, אם (למשל) אני רוצה לשיר קטע שמח ומלא חיים, ואני לא מרגישה כך באותו הרגע, עלי לדמיין מצב בו אני מרגישה שמחה, מחקה את עצמי מדברת או שרה בדרך זו (כמו שאני מכירה את עצמי מהעבר), ומקשיבה לתוצאה הקולית של מה שביטאתי בדרך זו.

 

או שהשיר שהזמר שר דורש ממנו להיות מישהו אחר ממנו. הזמר מחפש את ההתנהגות של הדמות האחרת, מסתובב ומדמיין מצבים שונים שהדמות מגיבה אליהם (מעורר את הפעולות המתאימות). הוא מדמיין שהוא מדבר אל מישהו (אפשר טקסט מתוך השיר או באופן חופשי), ובהדרגה הקול שלו מתחיל להישמע כמו קול של דמות מסוימת, עם התנהגות מוגדרת, עם אופי מוגדר ועם עולם רגשי שלם שמתעורר בהתאם. 

 

מה שקורה זה שהחיקוי הופך לדבר האמיתי. בדיוק כמו המשפט הידוע:

FAKE IT UNTIL YOU MAKE IT! 

 

ניסיתי את זה על עצמי ועל תלמידים - וזה עובד! אולי בהתחלה יש קצת מבוכה, במיוחד בפעמים הראשונות שעושים זאת, אבל בהמשך זה הופך להיות כלי עבודה לגיטימי שמשתמשים בו באופן רגיל וטבעי.

 

השילוב האידאלי לזמר, כמו גם לשחקן ונואם, הוא לפעול עם כל הגוף לפי הרגש שרוצים להפעיל, להשתמש בהבעות הפנים, במחוות הידיים ובקול - כל זה יחד, כדי להגיע לתוצאה אמינה ומלאת חיים. הדבר עובד וחשוב ביותר גם להקלטות אולפן, למרות שאף אחד לא רואה את הזמר מלבד המקליט באולפן. השילוב של כל אלה מפעיל את הרגש אצל הזמר ועוזר לו לבטא את עצמו דרך הקול בדרך אמינה ומרגשת.

 

מה דעתך לנסות את זה? 

 

האם מה שמתואר במאמר מוכר לך? האם זה נותן לך רעיון איך אפשר לעזור לעצמך ואחרים כך שתוכלו להגיע לפתיחות רגשית גדולה יותר שמתבטאת דרך הקול?

 

אשמח לשמוע מה דעתך על כך!

תמי 

 

בנובמבר הקרוב אני פותחת עוד מחזור של הקורס להוראת פיתוח הקול.

אם זה מעניין אותך - הקלק כאן

Please reload

Featured Posts

למה חשוב ללמוד להיות מורה לפיתוח קול?

September 25, 2018

1/10
Please reload

Recent Posts
Please reload

Archive