פוסטים מומליצים
פוסטים אחרונים
ארכיון

איך לשמור על עצמאות אמנותית מול הצפה של עצות/"הקוראות בקול", פרק 37

כל אמן זקוק לעתים לחוות דעת מקצועית של אדם מבחוץ, ורצוי שאדם כזה יהיה מומחה בתחומו. זמרים נפגשים עם כמה סוגים של בעלי מקצוע כאלה, והם מתייעצים איתם, ולעתים גם נאלצים לשמוע את חוות דעתם מבלי שנשאלו.

יש כמובן מקום להתפתחות אצל כל זמר ולכן ההקשבה לדיעות שונות יכולה לתרום לו רבות.

במקביל, זמרים צעירים, במיוחד אלה שבתחילת דרכם, מרגישים חוסר ביטחון ביכולתם ובמקומם בתעשיה, ולכן הם נוטים לבטל את רצונם רק כדי למצוא חן ולקבל עבודה, מחמאות וקידום.

בשיחה נתמקד בשני היבטים לנושא:

1. מקומו של הזמר שנמצא בתוך הפקה כמו אופרה, מחזמר, הצגה ואירוע מרובה משתתפים.

2. מקומו של הזמר העצמאי מול בעלי מקצוע אלה


מזמינה להקשיב לפודקאסט השיחה של רותי חלבני ושלי, מתחת למאמר נמצא הוידאו של השיחה, וכאן ניתן להמשיך לקרוא.



נתחיל בזמר שנמצא בתוך הפקה גדולה

מיהם בעלי המקצוע אותם פוגשים הזמרים?

רותי מביאה מנסיונה כזמרת אופרה.

בדרך להיות זמרת אופרה מקצועית, יש כמה שלבים שצריך לעבור:

1. לימודי פיתוח קול וביסוס טכניקה קולית במשך כמה שנים

2. עבודה עם פסנתרנים ורפטיטורים - פסנתרים/מנצחים שעוזרים לזמרת ללמוד

את התפקידים שלה ביחס לתפקידים אחרים ולאופרה כולה

3. עבודה משותפת והחלפת דיעות עם זמרים אחרים

4. השתתפות בכיתות אמן עם זמרים מובילים בעלי ניסיון לצורך השראה, לימוד והתנסות מול קהל

5. בחינות כניסה לבתי ספר גבוהים לשירה או למגמת אופרה באקדמיה

6. אודישנים לתפקידי סולו

7. עבודה עם מאמני שפות ולימוד הגייה בכמה שפות

8. השתתפות בסדנאות/שיעורי משחק ודרמה

9. השתתפות בשיעורי תנועה/ריקוד/יוגה

10. השתתפות בחזרות רבות בבתי אופרה שונים ובתנאים שונים מול מלווים/זמרים/מנצחים/במאים/כוריאוגרפים

11. ביצוע תפקידים שונים באופרות

הדבר לא שונה בהרבה בעולם המחזמר או בהפקות מרובות משתתפים.


חשוב לזכור שעם כל הרצון לביטוי אישי וייחודי, יש במסגרות אלה תלות גדולה בין מוזיקאים ואנשי במה רבים, ועל הזמרים להתאים את עצמם במידה רבה.

בכל שלב כזה הזמר/ת באים במגע עם סמכות כזאת או אחרת וכל אחת מהסמכויות נותנות את דעתן על רמת המוכנות של הזמר/ת לתפקיד שעליהם לבצע.

לעיתים לאותם בעלי תפקידים יש רעיונות אחרים מאלו של הזמר, וכאלו שמתנגשים עם הטכניקה שלו, עם הערכים שלו, עם היכולות שלו או עם המהות של הזמר.

זה יכול להתבטא בדרך בקונספט האמנותי של הבמאי שיכול להיות בניגוד מוחלט לדרך שהזמר רואה את התפקיד שלו או ביצע אותו בעבר.

אם הבמאי יודע לשכנע את הזמר שאכן הגישה שלו מתאימה לתפקיד ושיש הצדקה לדרישות המקצועיות שלו מהזמר, הזמר ישתכנע ויזרום עם אותן הדרישות.

שחקן-זמר אמנם יכול (ואמור) לקרוא את התסריט של הסרט או של המחזה ולהחליט אם מתאים לו להשתתף בו, אבל כשהוא פוגש את הבמאי, כל זה יכול להשתנות ולהקשות מאד על ביצוע התפקיד. הבמאי מביא את החזון שלו, שלפעתים נוגד לחלוטין את הגישה של השחקן-זמר.

נמשיך בזמר העצמאי

גם כאן הזמרים נפגשים עם בעלי מקצוע שונים. האדם הראשון, לרוב, הוא המורה לפיתוח הקול של הזמר.

אח"כ גם המלווה, בד"כ פסנתרן או גיטריסט. לעתים זהו גם vocal coach, שתפקידו הוא ללמד את הזמר את התווים הנכונים ולהנחות אותו לביצוע מוזיקלי נכון.

יש את המעבד המוזיקלי, שהוא לעתים גם המפיק המוזיקלי, מפיק מופע, אמרגן ולעתים גם במאי תיאטרון, מנצח תזמורת (או מקהלה ומנצח של מחזמר).(מדובר על סולן בתוך הרכב כזה)

יש ביניהם אנשי מקצוע שנוטים לכפות את דעתם וחושבים שעליהם לומר לזמר מה עליו לעשות כדי לשיר כך שזה שיביא לתוצאה הטובה ביותר לדעתם. מצב זה - אין בו התייעצות או דיון משותף.

יש תלמידים עם זהות מוזיקלית די מגובשת שמספרים ששמעו חוות דעת מהמפיק הזה, מהמורה הזו ומהמורה הזה, ממנהל/ת ההרכב הקולי, ההרכב הכלי (בו הם סולנים). הם מוצפים בחוות דעת מאד שונות ומרגישים מבולבלים, לא יודעים למי להקשיב , אצל מי "האמת".

זמר (וכל אמן) ששומע הרבה חוות דעת, שוב ושוב, שרבות מהן שונות וסותרות זו את זו, עלול לאבד את רצונו ולא לזכור מה רצה לבטא במקור, מה רצונו האמיתי, כשהתחיל לשיר או לעבוד על השירים האלה. הוא עלול להרגיש כמו עלה נידף שניתק מהעץ וממקור ההזנה שלו.

זו יכול להגיע להשפעה הרסנית על היכולת האמנותית של הזמר.

נתקלתי בזה שוב ושוב עם כמה מתלמידיי.


דוגמה:

תלמיד עבד על ביצוע שיר בדרך החקירה אותה תיארתי והגיע בשיעורים לתוצאה טובה מאד, בה גם נשמע טוב וגם הרגיש שהוא עומד מאחורי הביצוע שלו. הוא הגיע למפיק כדי להקליט אותו באולפן. המפיק ביטל לחלוטין את הגישה של הזמר ואת כל תהליך העבודה שעשה לפני-כן.

במקום זאת, הוא אמר "אני רוצה ש…" והציע לו פרשנות אחרת לחלוטין, זרה לכוונתו של הזמר, מבלי להתייעץ, לשאול או לעבוד יחד כדי להגיע לתוצאה אותה דמיין המפיק כזו ה"נכונה" יותר.

בשום שלב הוא לא שאל - מה הזמר רוצה להביע, איך ניתן להגיע לכך בדרך זו או אחרת.

שמעתי את התוצאה אח"כ… לא היה שם את העומק והרצון של הזמר אלא מחיקת רצונו וניסיון להתאים את עצמו לרצונו של המפיק בלבד. הביצוע היה הרבה פחות טוב ונשמע כניסיון להישמע "כמו". הזמר נאחז בדברי המפיק כיון שאיבד את הכיוון והרצון האמיתי שלו.

מתי הדברים אינם עובדים, או עלולים לא לעבוד?

עקשנות על דעה אישית

  • זמרים יכולים להיות 'קשים' מדי ולעמוד על שלהם מבחינה מוזיקלית וטכנית ולפספס הזדמנות ללמוד, להתאתגר ולהפיק מעצמם צבעים חדשים בגלל הסירוב מול הסמכות.

  • בעלי מקצוע יכולים להתעקש על הדרך שלהם ולא לקבל שיש דרך אחרת, לא לאפשר לזמר לגלות בעצמו, להביא את האמנות שלו היחודית.

התערבות בטכניקה הקולית

בהפקות גדולות - ישנן הערות שקשורות לנשימה, לעובי ואיכות הצליל, לויברטו, לעוצמה ולגמישות.

יש מנצחים ומנהלים מוזיקליים שרוצים להאט יתר על המידה או למהר. זה יכול להקשות על זמר שהתרגל לטמפו מסויים והקול שלו התביית עליו. לוקח זמן לשנות את זה קולית.

אלמנט נוסף - ויברטו - לפעמים זה אלמנט נתון באופי הקול ולא תמיד ניתן לווסת אותו ולהתאים אותו לטעם המיוחד של המנצח או המלווה.

עוד גורם חשוב - עוצמה - יש תפקידי אופרה שדורשים עוצ