ניתן להאזין לפרק גם בספוטיפיי
יש שאלה שעולה הרבה בין זמרים:
איך מתאמנים קולית תוך כדי אימון בריצה, הליכה מהירה, ריקוד וכו'?
אבל לפני שאענה על כך, השאלה שנשאל קודם היא:
למה חשוב להתאמן על כך?
התשובה הגלויה וברורה יותר היא -
כדי להיות מסוגלים לבצע פעילויות נמרצות מאד פיזית בהופעות, כמו:
במחזמר, הזמרים-שחקנים-רקדנים, אמורים לרקוד, לשחק ולשיר באותו זמן,
כשפעילות אחת לא אמורה להפריע או לגרוע מהאחרת;
באופרה, שם הזמרים עובדים באנרגיה קולית מאד גבוהה, תוך תנועה בימתית ומשחק;
זמרי פופ רבים מופיעים תוך כדי ריקוד מתוכנן היטב, עם או בלי רקדנים מסביבם, והדבר דורש מהם להיות בכושר פיזי גבוה מאד, תוך כדי שירה טובה חיה;
זמרי רוק נוהגים להופיע ברמת אנרגיה מאד גבוהה על הבמה, בין אם זה מתוכנן או מאולתר כתגובה למוסיקה ולקצב המהיר.
כיום נהוג לתאר זמרים כ"אתלטים קוליים", ויש מודעות לכך ששירה אינה רק הבעה אמנותית
אלא תוצאה של פעילות פיזית מאד נמרצת שמערבת את כל הגוף.
כדי להגיע לרמת ביצוע כזו זמרים חייבים להתאמן ולהיות בכושר מלא, ובמיוחד בכושר אירובי,
שמגדיל את קיבולת הריאות, משפר מאד את יכולת הנשימה ובונה סיבולת פיזית כללית גבוהה.
את כל אלה צריך גם לשם שירה טובה ובריאה,
ולכן שתי הפעילויות - שירה ואימון אירובי, קשורות זו לזו במידה רבה.
ומה עם הזמרים שעומדים ושרים בקול שקט יותר?
הדבר נכון גם לזמרים שעומדים על הבמה מבלי לנוע, נוהגים לשיר באופן רגוע יחסית
ונראה כאילו אופן השירה שלהם לא מאתגר את גופם כמו בדוגמאות הקודמות.
חשוב לזכור ששירה היא עדיין פעילות פיזית מוגברת, גם כשהשירה נדמית כרגועה יותר, ולכן על הזמרים להיות בכושר פיזי טוב ולאפשר לגוף לתמוך בפעולת השירה, ופחות לאמץ את הגרון עצמו.
היתרונות
אימון אירובי תוך כדי שירה:
מאמן את הגוף להתמודד עם פעילות נמרצת בזמן הופעה
מלמד את הקול לעמוד במצבים של חוסר אוויר ועדיין לשיר היטב
מלמד את הגוף להיות ביציבה מצוינת ולהשתמש בשרירי הליבה, שכה חשובים לשירה טובה
מתי טוב להתחיל באימון משולב אירובי-קולי?
האימון המשולב מגיע רק בהמשך תהליך הלמידה ולא בתחילת לימוד שיר.
בתחילה לימוד - כל נושא מתבצע לחוד:
על הזמר לפתור את הבעיות והקשיים הטכניים הקוליים, לעבוד על השיר בכלל ועל דרך הגשה אישית
במקביל, הוא עובד במרץ על כושר ותנועה ומתמודד עם מה שעולה באימונים אלה.
רק בשלב הבא יהיה נכון לשלב בין שני הדברים.
מה הבעיה בעבודה משולבת של שירה ואירובי יחד?
עובדה ידועה היא, במחקרים בנושא תפקוד המוח ואימון ספורט, שאין לאדם יכולת להתמקד באותה המידה בשני אתגרים.
מולטי-טסקינג הוא המצאה, שהוכח מדעית שאינה עומדת במבחן המציאות.
כשאדם מנסה לתרגל בדרך זו, אחד מהאלמנטים באימון יפסיד, או שניהם יחד.
ככל שרמת המיומנות בכל הפרטים שמתאמנים עליהם עולה, כך ניתן לשלב אותם יחד ולבצע הכל ברמה טובה.
עלינו להתאמן ולהגיע לרמת מיומנות טובה ו(כמעט) אוטומטית בכל אחד מהאלמנטים, ורק אז ניתן לשלב אותם כפעולה אחת המבוצעת היטב.
הדבר נכון לכל פעולה ומשימה בחיים.
כשעובדים על טכניקה קולית חדשה או מאתגרת ובאותו הזמן גם עובדים על אירובי,
או כשעובדים על שיר חדש ובאותו הזמן מתחילים מיד עם תנועה מאומצת -
הריכוז מתפזר בין שתי המטרות הדבר עלול לפגוע בקול ולסכן אותו.
בנוסף, לא תהיה התייחסות לדקויות השונות שהשיר אמור לקבל,
בגלל ההתמודדות עם (למשל) נשימה מהירה וכבדה יותר שנובעת מרמת המאמץ הפיזי,
או עם צלילים גבוהים שמאתגרים את הזמר, מעברים קוליים ועוד.
אכן, יש הרבה אתגרים קוליים בשירה...
אני ממליצה לקרוא את המאמר שלי באותו הנושא: איך לבצע היטב שירה ונגינת-ליווי בו-זמנית.
לכן, חשוב לקבוע
היררכיה בדרך העבודה:
לעבוד על השיר, תוך התמודדות עם האתגרים הפיזיים:
מיקומי נשימה (היכן השאיפה קורית בכל משפט)
הדגשה מילים חשובות בכל משפט
פתרונות למקומות לא נוחים במנעד הקולי
החלטות על שינויי דינמיקה לאורך השיר
שימוש ברגיסטרים וגווני הקול וכו'
2. במקביל להתאמן על העלאת הכושר הפיזי באופן קבוע, ללא שימוש בקול
3. אם מתוכננים ריקוד או תנועה כלשהם לשיר – יש לעבוד עליהם בנפרד ולהיות מאד מיומנים בכך
4. להקדיש תשומת לב להגשת השיר מבחינת הבעה רגשית ועבודה עם הטקסט
5. לאחר שהושגה שליטה טובה בכל אחד מהנושאים – יש להתאמן עליהם יחד, לבדוק אם עולים אתגרים חדשים שלא היו קודם כשכל חלק היה בנפרד.
5. לתקן ולשפר את מה שעולה בשלב זה, להפריד את הנושאים ולחבר לסירוגין, לפי הצורך.
6. להמשיך להתאמן על השיר והתנועה באופן קבוע יחד, תוך שמירה על ביצוע נכון מבחינה טכנית.
התוצאה
התוצאה הרצויה ביותר היא זו בה אין לזמר צורך לחשוב על אופן הביצוע הטכני,
כיוון שהוא מגיע לשליטה טובה עד למצב בו הדברים מתפקדים כמעט באופן אוטומטי.
אז הזמר מרגיש חופשי להתמקד בהגשת השיר ובקשר שלו עם הקהל.
המלצה לסרטון
ממליצה לראות וידאו של מיילי סיירוס בזמן שהיא מתאמנת לקראת הופעה בסופרבול
חשוב להזכיר שבסרטון רואים רק את האימונים המאוחרים שלה ולא את האימונים השוטפים
שהיא עוברת במשך שנים רבות -
אימונים קוליים וכושר פיזי, המאפשרים לה להיות בכושר שיא בזמן שהיא שרה.
מומלץ לראות מהתחלה עד 6 דקות, כשהיא מבצעת בתחילה שיר מהיר וחזק תוך ריצה על הליכון,
וכמעט מיד אחריו עוברת לבלדה, מאתגרת גם היא מבחינה קולית.
-------------------------
מוזמנים לקרוא מאמרים נוספים בהם דנתי בקשר בין פעילות פיזית ושירה:
--------------------------
אשמח לדעת איפה השיחה והנושא האלו פוגשים אותך.
אפשר לשלוח לי מייל חוזר לכאן - tamik.vocalwisdom@gmail.com
---------------------
ההרשמה לקורס שלי להכשרת מורים לפיתוח קול בעיצומה.
ניתן להתרשם מתכני הקורס כאן
---------------------
לפרטים על הספר שלי
Comments