פוסטים מומליצים
פוסטים אחרונים
ארכיון

למה חשוב לדעת איך הקול מופק ומה עלינו לעשות כדי להגיע לסאונד מסוים?

למה חשוב לדעת איך הקול מופק?

יש לכך יתרונות רבים.

אחד מהם הוא

היכולת להנחות את הקול לעשות מה שאנחנו רוצים ממנו

ולהגשים בכך את הרצון שלנו לסאונד מסוים.


אפשר לעשות זאת כמובן גם בדרכים אחרות, כמו ע"י דימויים שונים או חיקוי סאונד מוכר לנו.

אבל לעתים איננו יודעים איך לבצע זאת טכנית, ואז הדבר יכול לפגוע בקולינו.


אתחיל בסיפור מאחד השיעורים שלימדתי

התלמיד שלי ביקש ממני ללמד אותו גוון מסוים לשירה, והשמיע לי זמר שנשמע כך כשהוא שר.

המטרה היתה להתפתחות ולהבנה של דרך הפקת הקול כך, ואולי גם להשתמש בסאונד הזה בשירה.

הזמר המקורי הוא בעל קול דק וגבוה, ואילו התלמיד שלי הוא בעל הקול נמוך יותר, בריטון לא-מובהק מבחינת המנעד, אבל בהחלט בעל אופי קול כבד יותר.

כשהוא ניסה לחקות את הגוון של הזמר, הוא הפעיל את שרירי הפנים והגרון שלו במאמץ רב.

כאמור, הסאונד שהוא רצה לחקות היה דק, גבוה ומעט אוורירי ולכן הקושי לא היה רק במנעד אלא גם בתחושה שהקולות ייצרו, כל אחד לפי אופיו.

זיהיתי מהקשבה לקולו של הזמר המקורי שהגרון שלו מוגבה במידה מסוימת, והחלטתי שלשם נחתור להגיע.


מה עשינו?

1. ביקשתי מהתלמיד לשיר צלילים רכים, עם פה שטוח מעט לצדדים, להוסיף אווריריות ולדמות הקול ילדותי על התנועה ah שנשמעת ae אמריקאי (cat). התחלנו בגובה נוח לו כדי שיחווה את הצליל במקום נינוח יותר וירפה מהמתח הרב שעבד איתו קודם.

2. לאחר שהצליח בגובה נוח, התחלנו לעלות בתרגילים פשוטים כמו 1-2-3-4-5-4-3-2-1 על ah שטוח.

3. בשלב מסוים ביקשתי שישהה על הצליל הגבוה ויאריך אותו בנינוחות. לכך הוספתי דימוי של "דאיית ציפור" כדי להרגיש רוחב ותנועה קלה, וכדי להימנע מהנטייה לקיפאון ולמאמץ בהישארות על הצליל הגבוה.

(הערה: להיות בתנועה תמיד נכון יותר מאשר להיות או לדמיין עמידה במקום.)


התוצאה

התוצאה היתה שהתלמיד חווה קלילות ונינוחות זאת יותר, עם כל תרגיל ודימוי, עד שהגיע לסאונד הרצוי ובגובה מעט יותר גבוה מזה הנדרש בשיר שלו.

אז חזרנו לשיר עצמו ותרגלנו את הדאייה, השאיפה הגבוה והריחוף שחווה גם עם המילים.

השירה הפכה קלה בהרבה והסאונד נשמע דומה יותר לזה של הזמר, למרות שלא היה חיקוי של ממש.

המטרה הושגה.



למה זה עבד?

- לי, המורה, היה את הידע הטכני לאן להגיע, והבנתי מהם הצעדים שעלי ללכת עם התלמיד כדי להגיע למטרה.

- הוא שיתף פעולה עם כל תרגיל והנחיה, מבלי לדעת לאן אוליך אותו.

- רק ל


אחר שסיימנו את התהליך, יכולתי לעבור איתו שוב בשיחה קצרה על התהליך ולהסביר מה עשינו.

- עכשיו גם הוא ידע, ויכול לחזור על כך שוב ושוב גם באימון העצמאי שלו.


הוראה מודעת

זו דרך פעולה מודעת של המורה, והיא יכולה להוביל את התלמידים ליכולות ביצוע גבוהות בזמן קצר יחסית, יחד עם פיתוח עצמאות הדרגתית ככל שהידע מצטבר.

אני מאמינה שזו דרך העבודה היעילה ביותר בתהליך הוראת פיתוח הקול.


אם זה מעורר אצלכם רצון לדעת יותר, כתבתי ספר להוראת פיתוח הקול שיכול לתת מענה לכך.

לרכישת הספר



לקבלת ניוזלטר וטיפים בנושאי פיתוח קול ושירה

מלא/י את הטופס:

תודה על פנייתך!

תגיות