פוסטים מומליצים
פוסטים אחרונים
ארכיון

על מעגלי האנרגיה של זמרים והשפעתם על ההופעה

פטסי רודנברג (Patsy Rodenburg) היא מאמנת קול (vocal coach), מורה למשחק וסופרת.

היא המציאה את המושג "שלושה מעגלי אנרגיה" כדי ללמוד איך האנרגיה עובדת בשביל פרפורמרים ואיך למקסם את האנרגיה הזו כדי להיות יותר עוצמתיים ומחוברים לאמת שלנו בהופעה.

עבודתה התמקדה בעיקר בשחקנים, אבל זמרים יכולים ללמוד מכך וליישם זאת בדיוק באותה צורה ולאותן מטרות.


שלושת מעגלי האנרגיה

המעגל הראשון

מעגל זה מופנה פנימה, חסרה בו אנרגיה, יש בו סגירות. כאילו פונה לעבר. אין בו תקשורת החוצה.

זה מתבטא בקול המופנה בעיקר פנימה, שפת גוף סגורה יחסית, מבט שאינו פונה לאדם או דבר מסוים, אלא מתעסק רק עם עצמו. הוא מקרים שאינו רוצה להיות שם






המעגל השלישי

מעגל זה מופנה החוצה, משתלט על הסביבה, רוצה להרשים ותוך כך לא רואה את מי שמולו או לידו. זו אנרגיה מלאכותית, אין נוכחות אותנטית של האדם ברגע ההווה אלא הוא מכוון לעתיד.

רוב הזמן זה מתבטא בקול חזק, בית חזה בולט, ראש מופנה מעט למעלה. זה יכול להיראות מרגש לכמה רגעים אבל מהר מאד זה יכול גם לעייף. ההתעייפות הזו קורית בד"כ לא רק לקהל אלא לפרפורמר עצמו, כי כל הווייתו מכוונת מחוץ לו והוא עצמו לא באמת נוכח שם, ברגע הזה.


המעגל השני

במעגל השני יש אינטימיות רבה, האדם נוכח ברגע, עם האדם/הקהל מולו. גם אם ההופעה היא מול קהל של עשרות או מאות אנשים, עדיין המופיע יוצר בדמיונו קשר אישי עם כל אחד בקהל. הדבר עוזר לו להרגע, להיות הוא-עצמו (גם אם הוא מגלם דמות שאינה הוא), להגיב באמת, לשים לב, להרגיש.


במהלך החיים כולנו זקוקים לשלושתם, יותר או פחות, אבל פרפורמר טוב נמצא בהופעה (אודישן) כל הזמן במעגל השני, בהווה, ברגע.


איך להתאים גישה זו לזמרים?

כאמור, דברי החכמה האלה מתאימים ככפפה גם לזמרים.

הדבר מחדד את הצורך בלהיות בתוך חוויית השיר בכל רגע, ולא ליפול לשני הקצוות האחרים.

זמרים שנמצאים במעגל הראשון הם אלה שעסוקים בעצמם כמעט בלעדית ומדגישים את החיבור שלהם לעצמם, לסיפורים ולרגשות שלהם, מבלי לקחת את הקהל בחשבון, מבלי ליצור את התקשורת ההכרחית בהופעה. כך הם נשארים מנותקים ומרוכזים בעצמם, מבלי להבין למה לא הצליחו בהופעה.

זמרים שנמצאים בעיקר במעגל השלישי עסוקים בקהל ללא הרף, מחפשים כל דרך להרשים, לרגש

המעגל השני מדגיש את יצירת הקשר, לתת תשומת לב – לפעולה, לאדם, לקהל קטן או גדול.

פטסי טוענת שכולנו נולדים עם המעגל השני – חשבו על כך – ינוקות הם מומחים גדולים ביצירת קשר כדי לקבל אוכל, חיבוק וטיפול הכרחי לחייהם!

במעגל השני אנחנו לחלוטין עם השני, ותמיד בזמן הווה, אבל איננו שוכחים את עצמנו בתוך המעגל, כיוון ש"יצירת קשר" דורשת לפחות שניים כדי שיווצר הקשר!


התרשמתי מאד מגישתה של רודנברג, והיא מתחברת באופן ישיר לדרך בה אני מלמדת הגשת שירים (מחזמר וכל סגנון שהוא).

מה שחדש לי כאן הוא החלוקה למעגלים והגדרת המצב הנפשי בו נמצא הזמר לפי מעגלים אלה.

אני מקווה שהדבר יעזור לכם לבדוק את אופן ההתייחסות שלכם להופעה.

אם אתם מרגישים צורך לשפר את אופן ההופעה שלכם ולנוע ממקום שאינו תומך בכם למקום נכון יותר, נסו לבדוק את גישתכם ולהגיע למקום שיעזור לכם להיות בגדולתכם מול הקהל ומול עצמכם.



(פירוט המעגלים מתחיל ב-1:55)

לקבלת ניוזלטר וטיפים בנושאי פיתוח קול ושירה

מלא/י את הטופס:

תודה על פנייתך!

תגיות