פוסטים מומליצים
פוסטים אחרונים
ארכיון

"פוטושופ סאונד"…כשהצליל שאנו שומעים איננו הצליל שאנו מפיקים

הפעם שוחחנו, "הקוראות בקול", על הפער שבין האמת האקוסטית לבין העריכה היוצרת אשליה, ואיך זאת עלולה להזיק לזמרים.

זמרים ותלמידי פיתוח קול לעתים מביעים יאוש עד כדי רצון לעזוב את המקצוע, כי הם "מבינים" שלעולם לא יישמעו כמו X…

הבעיה היא שגם X לא נשמע כמו עצמו בהקלטות…

משפטים כמו:

אני לא מספיק טוב , הקול שלי לא מעניין, אין לי את הגוון המיוחד הזה, העוצמה, המנעד, אורך הנשימה - הם מתישים וסופם למסמס כל כמיהה לשיר באופן מקצועי.


הדבר דומה לעולם האופנה, בו מודלים של דוגמניות רזות מאד גורמים לילדות, נערות ונשים בכל רחבי העולם לפתח רגשות שליליים לגבי גופן, לפעמים עד למצב של הפרעות אכילה.

לעתים קרובות המודל הזה לחיקוי ערוך בפוטושופ ועם איפור מסיבי שמשנה את תווי הפנים והגוף האמיתיים עד לבלי הכר.


את הבעיות בהפקת הקול מסדרים כיום גם באולפן וגם בהופעות חיות:

  • מוסיפים reverb שהולך ונעשה מתוחכם יותר

  • מיישרים זיופים

  • מגבירים עוצמה לזמרים ששרים חלש מדי

  • מעלים את הגבוהים/הנמוכים לפי מה שחסר בקול

  • מסתירים נשימות במקומות לא מוצלחים

  • ועוד ועוד

אי אפשר ללמוד לשיר כך.

הלמידה צריכה להתחיל משירה אקוסטית, ללא מניפולציות.

כן חשוב ללמוד לעבוד עם הגברה, אבל לא בשלבים הראשונים - כי זה מנטרל התפתחות קולית אמיתית שתשרת את הזמר.


את ה"אמת" שומעים רק בצילומים פרטיים מטלפונים של הצופים בהופעות חיות.

לא נביא כאן דוגמאות (כדי לא להשמיץ), אבל נספר מה אנחנו ראינו


מה ראינו בניתוחי דוגמאות כאלה?

  • זמרת שבהקלטה שרה משפט ארוך ומתמשך - חותכת אותו לכמה נתחים בהופעה חיה, או שמעבירה את המיקרופון כלפי הקהל שישלים את המשפט בשבילה, בזמן שהיא תופסת את הנשימה שחסרה לה;

  • זמר שמגיע לגבהים שלא יאומנו בהקלטה, ובהופעה זמרי הרקע שלו מבצעים את הצלילים הגבוהים האלה;

  • זמרים שתמיד מדייקים באופן מוחלט בהקלטות ואילו בהופעות מזייפים לעתים קרובות/מדי פעם

  • כאלה שבהקלטות לעולם אין להם שבירה קולית במעברים, ואילו בהופעות יש ויש

  • ביצוע של טקסט מהיר בשיר שנשמע מושלפ ע"י זמר אחד בהקלטה, ובהופעה חיה מבוצע ע"י 2 זמרים שעוזרים זה לזה באתגר הקשה

  • ועוד ועוד

הדברים לא נאמרים כדי לשפוט, כי אלה מקרים אנושיים והם יכולים לקרות גם למקצועיים ביותר בין הזמרים.

אבל העמדת הפנים הזו, היא שגורמת לתסכול כה רב ולסיכונים הקוליים שזמרים לוקחים על עצמם.

לכן אנו משוחחות על הנושא ומעלות אותו לאור היום!



כאן עולה השאלה הנגדית: אם כך, למה להתאמץ ללמוד לשיר היטב?

שאלה טובה...

למה להמשיך להתאמן בנגינת פסנתר כשיש אפשרות ללחוץ על כפתור במחשב שיתן לנו את הליווי מוכן לקטע מסוים?

יותר מכך, בואו נשאל - למה בכלל לשיר? מה היתה המטרה שבגללה התחלנו לשיר?

אני מניחה שהתשובה ברורה - מאהבה לשירה...


אנו מעלות כאן כמה מצבים בהם זה עלול לפגוע מאד ביכולת של זמרים להצליח מבלי שתהיה להם שליטה טובה על הכלי שלהם.

  • שעות אולפן יקרות

  • תדמית לא טובה בין המוזיקאים

  • תסכול עצמי

  • אותנטיות כי הסאונד הופך להיות פלסטי

  • אודישן, תחרויות חיות - האמת נחשפת, כמו אתרי הכרות. דייט זה כמו אודישן.

עולים לכם עוד דוגמאות?

כמה הצעות לפתרונות

  • ללכת להופעות חיות - גם אם יש שם פעלולים של סאונד, עדיין זה לא כמו הקלטה מהודקת של אולפן הקלטות. כדאי לשמוע הופעות חיות גם כדי להרגיש את האנרגיה של הזמר כשהוא מול הקהל, ללמוד מהסתכלות והקשבה לאיך הזמרים מגישים שירים. ההתנהגות שלהם על הבמה

  • להקשיב יותר לסרטונים של הופעות חיות לעומת אלו שבאולפן - למרות שיש הופעות מאד מהונדסות מבחינת סאונד

  • לפגוש באופן אישי זמרים טובים גם אם אינם מפורסמים - בתי הספר למוזיקה ולמשחק מלאים בכשרונות אדירים! כמו שבתיכון אחד עזר לשני במקוצועות בהם כל אחד היה חזק - גם כאן ניתן לעזור על ידי חיקוי והקשבה

  • להיות מודעים לפער הזה בין הממוחשב לבין הפיזי והאמיתי. המודעות עצמה יכולה לשחרר מאמביציה גדולה שאינה נכונה ולא יכולה להתקיים במציאות

  • וכמובן - ללמוד עם מורים מצוינים שיישקפו לכם את מצב קולכם האמיתי ויעזרו לכם לשפר אותו לפי יכולתכם!

----------------------

העלינו את הפרק גם כפודקאסט - מוזמנים להקשיב

Anchor, Spotify, Apple

יהיה נחמד אם תשאירו תגובות, תשאלו שאלות ותעשו "לייק", שנדע שהייתם איתנו:)

לקבלת ניוזלטר וטיפים בנושאי פיתוח קול ושירה