פוסטים מומליצים
פוסטים אחרונים
ארכיון

פיתוח קול קבוצתי לעומת שיעור פרטי/פרק 30

בתקופה האחרונה יש פניות ובקשות רבות יותר להנחיית קבוצות לימוד פיתוח קול וסדנאות שירה.

ללא ספק, הפעילות הקבוצתית שהוגבלה קשות בשנתיים האחרונות, העדר מפגשים מוסיקליים ושירה משותפת, עשו את שלהם ורבים כמהים לחזור לפעילות אנושית משותפת.

אנחנו, הקוראות בקול, יודעות שיש מורים שהיו רוצים להנחות סדנאות כאלו או או זמרים שרוצים להשתתף בלימודי פיתוח קול בקבוצה, ולא בטוחים איך עושים זאת נכון.

לצורך כך החלטנו שהשיחה היום תהיה מוקדשת לנושא.


להאזנה לפרק 30 בפודקאסט




יתרונות וחסרונות של פיתוח קול קבוצתי, לעומת שיעורים פרטיים

1. החלטה לגבי טכניקה קולית

בקבוצה - על המורה למצוא מכנה משותף שיכול להתאים לקבוצה ופחות להתאים את השיעור לכל משתתף.

  • יתרון – כולם לומדים טכניקות שונות

  • חסרון – אין התמודדות מעמיקה לקשיים מסוימים של האינדיבידואל

בפרטי - השיעור כולו מכוון לצרכי התלמיד היחיד בחדר.

  • יתרון - ההתקדמות הטכנית מהירה יותר

  • חסרון - אין חשיפה לחומרים


וטכניקות שונות כמו בקבוצה

2. תשומת לב למה שקורה שיעור

בקבוצה - הנחיית קבוצה דורשת מיומנות גבוהה יותר, כולל הנחיה חברתית.

על המורה להיות ערני לכל שינוי שקורה בקבוצה, למרות שלא יכול לשמוע היטב כל אחד מהמשתתפים.

יש שימוש רב יותר בהתרשמות דרך העיניים במקום דרך האוזניים, כמו בשיעור פרטי

בפרטי - קל יותר למורה לעבוד כך - תשומת הלב כולה מופנית לתלמיד היחיד בחדר


3. שירה סולנית

בקבוצה - יש מעט זמן לשירה סולנית לכל אחד

  • יתרון – יש הזדמנות להופיע בפני זמרים אחרים וללמוד להתמודד עם סיטואציה של הופעה בשלב מוקדם. ניתן גם ללמוד מהצפיה במשתתפים אחרים ואח"כ מהערות והנחיות המורה לביצועים השונים

  • חסרון – יש סיכוי שיהיו כאלה שישתעממו להקשיב ולצפות באחרים (ועל המורה להכין פעילות משותפת מראש כדי למנוע מצב זה ככל האפשר))

בפרטי - חלק גדול מהשיעור מוקדש לעבודה על שירים

  • יתרון - עבודה ממוקדת לטובת התקדמות התלמיד היחיד

  • חסרון - אין הזדמנות להופיע ולתרגל את הנלמד

4. בחירת נושא



בקבוצה - קל למורה לבחור נושאים מסוימים שעליהם הוא רוצה לעבוד בכל מפגש.

  • יתרון - ניתן להגיע לנושאים רבים יותר כשהדבר מתוכנן מראש

  • חסרון - התאמת הרמה - חלק מהמשתתפים לא מוכנים עדיין להתמודד עם זה, או כבר נמצאים מעבר לנקודה זו

בפרטי - ההחלטה על כך תלויה בעיקר במידת מוכנות התלמיד


5. בחירת רפרטואר

בקבוצה - הרפרטואר רחב יותר כי כל משתתף מביא שירים מתאימים לו ולטעמו

  • יתרון – יש חשיפה לסוגי מוזיקה שונים שלא היו מוכרים לשאר המשתתפים. זו הזדמנות להתפתחות מבחינת הכרות עם רפרטואר וסגנונות

  • חסרון – אין עבודה ממוקדת סגנונית, יש סיכוי להתפזרות מבחינה זו

בפרטי - הזדמנות להתמקד בכל פעם ב


סגנון מסוים


6. עבודה רגשית

בקבוצה - כולם רואים את ההתמודדות של כל זמר עם עצמו, עם התרגילים, הרפרטואר וההופעה

  • יתרון - הזדמנות להתגבר על הפחד מהחשיפה, שכה נדרשת בשירה

  • חסרון - עלול להביך אנשים סגורים וביישנים יחסית, עד למצב של נטישת השיעורים

בפרטי - הזמר מתמודד מול עצמו והמורה

  • יתרון - יש זמן לחקירה ב"תנאי מעבדה", לעשיית טעויות ולבניית הביטחון העצמי בהדרגה

  • חסרון - אין דרך לבדוק את תוצאות העבודה מול האחרים

יתרונות כלל


יים לעבודה בקבוצות עבור המשתתפים

  • אלמנט חברתי - נעים לפגוש אנשים ולשיר איתם, להרגיש שייכים לקבוצה החולקת עניין ואהבה לשירה

  • אלמנטים מוזיקליים כמו תרגילי קצב, הרמוניה, קריאת תוים, שירה בקנון כחימום לפעילות הקבוצה יכולים לשמש מעבר לחימום ושבירת קרח גם לפיתוח כישורים מוזיקליים הנחוצים לזמר/ת בשירת הסולו

  • בד"כ עלויות נמוכות יותר למשתתפים מאשר שיעור פרטי - מאפשר לאנשים שאין להם תקציב לשיעורי פיתוח קול פרטניים להשתתף בפעילות מוזיקלית שתפתח אותם

  • יצירת קשרים מוזיקלים בין משתתפים ואולי אף להקמת הרכב/להקה/דואטים

  • הסדנה מאפשרת יותר זמן עם המורה וחשיפה לתכנים של פיתוח קול והגשת שיר

  • משתתפים נותנים השראה זה לזה בבחירת שירים

  • בסדנת אמן - לומדים הרבה מהקשבה לאחרים. הזמן שבו צופים ומקשיבים לאחרים מאפשר פניות ללמוד מבלי להיות מוקד העניינים ולהתעסק באיך ומה חושבים עליי כשאני שרה

  • הזמנים קבועים ופחות גמישים (גם חסרון כי אי אפשר להשלים למשתתפים מפגש שהם החסירו)

  • בפעילויות של גיבוש או בסדנאות משפחתיות יכולה להיווצר הרמוניה וקירבה בין המשתתפים. יש לציין שלפעמים דינמיקה משפחתית או של קבוצת עמיתים/קולגות יכולה להיות מורכבת ועל המנחה להיות מנוסה מאד בטיפול במצבים לא פשוטים.

מאפייני התרגילים בקבוצה

מאפייני התרגילים בקבוצה אמורים בד"כ להיות קלים-עד-בינוניים לביצוע בגלל שאי אפשר לתקן כל אחד.

ניתן ללמוד את כל מה שלומדים בשיעורים הפרטיים, אבל אין להתקדם במהירות רבה מדי ויש לעצור ולבדוק איך מרגישים חברי הקבוצה בכל שלב

חשוב לשמור על בריאות הקול של כולם ולא לסכן אף אחד.



התייחסות לחלק הרגשי

בקבוצה – יש התייחסות מיידית להתרגשות של עמידה ועבודה מול קבוצה, וזה מתבטא בשחרור, נשימה.

תרגילים רבים מיועדים לשחרור, כמו הומור.