"לעלות אוקטבה"        
תוכן הספר              

הקדמה

  • למה דרוש ספר כזה או למה חשוב ללמוד איך ללמד פיתוח קול? 

  • אינטואיציה בהוראה 

  • התייחסות בספר לתרגילים ולפתרון בעיות. 

  • למי מיועד הספר? 

  • מי אני?

  • מבנה הספר

  • תודות

חלק 1 – המורה והתלמיד: להתחיל ללמד בביטחון 

פרק 1: תפקיד המורה והנושאים עימם הוא מתמודד בשיעורי פיתוח הקול

  • מהו מורה טוב לפיתוח קול?.

  • המורה כדמות מעודדת ומכילה – אחד מתפקידיו החשובים

  • עקרונות להוראת פיתוח קול על-פי ריצ'רד מילר

  • מי יכול לשיר או מי צפוי להגיע לשיעורים שלך?

אני, כמורה וותיקה למוסיקה ולשירה, רוצה להודות לך על כך שעשית עבודה כה מעמיקה בתחום הוראת פיתוח קול ולברך על הוצאת הספר  "לעלות אוקטבה".

הספר נכתב בצורה ברורה ביותר והנו מדריך מלא על כל פרט ופרט שקשור למבנה הגרון ולהפקת הצליל. דרך ספר זה ניתן להבין בצורה מדויקת ביותר כיצד לשלוט בקול תוך שימוש נכון בנשימה ובאברי הקול ודרך גישה נכונה להפקת הקול.

תודה גדולה מכל ה❤

אלה, מורה למוסיקה, מנצחת ומדריכה להרכבי שירה, מלחינה ומעבדת למקהלות ילדים ומורה לפיתוח הקול

ממליצה

פרק 2: נושאי הלימוד ומרכיבי שיעור פיתוח הקול

  • סדר הוראת נושאי הלימוד

  • שלבי הלימוד

  • משך הזמן המוקדש לכל נושא

  • איך לבנות מערך שיעור יעיל ומתאים לתלמיד?
     

מרכיבים כלליים של שיעור הקול

  • חימום הגוף

  • תרגילי נשימה.

  • חימום קולי 

  • פיתוח הקול

  • עבודה על שיר

איך לחלק את זמן השיעור ביעילות?
 

איך מתחילים ללמד תלמיד קול חדש

  •  יציבה

  •  נשימה.

  •  תרגילי קול.

  •  עבודה על שיר
     

חימום קולי 

  • החימום הקולי - נקודות לתשומת לב

  • מהן המטרות בחימום הקולי ובתרגול הטכניקה הקולית.. 

  • עקרונות בניית המלודיות לחימום קולי בשיעור

  • הרפיה קולית – Cool Down

  • עבודה על שיר

  • חימום ופיתוח קול לקבוצה

  • איך לעודד תלמידים לקחת חלק פעיל בהתפתחותם הקולית כזמרים?

לסיכום התנהלות ומטרות הטכניקה הקולית

משימות לפרק

הספר החדש של תמי קצין הוא המדריך המפורט ביותר והמעמיק ביותר בעברית שמורה לפיתוח קול יכול לבקש. יחד עם המידע המקיף (האנטומי, הגופני והקולי) מוצעים תרגילים ועצות לגבי קשיים אפשריים.
ממליצה בחום לכל מורה, מתחיל או ותיק. ספר שאני חוזרת אליו שוב ושוב.
נועה צחובל אליאס, זמרת ומורה לפיתוח קול 

פרק 3: הדרכת התלמיד לאימון עצמי בבית

שינוי הרגלים

  • נזקים הנגרמים עקב שימוש לא נכון 

  • המלצות לאימון נכון 

  • מה לא לעשות בזמן האימון?

  • שגרת האימון 

  • אימון דרך תפיסה חושית

  • אימון בטוח לתלמיד הממוצע

  • באילו שעות ביום רצוי להתאמן?

  • אימון לאחר מחלה או הפסקה ארוכה

  • כמה זמן מומלץ להתאמן בכל פעם?

  • איך להתגבר על שעמום וחד-גוניות?

  • אימון יעיל בפתרון בעיות בשיר

  • חימום לפני הופעה/מבחן בשירה

חלק 2 – מרכיבי הקול: אנטומיה,  פיזיולוגיה  וטכניקות לעבודה

פרק 4: יציבה וחופש תנועתי

מהו המונח יציבה?

גורמים המשפיעים על היציבה

ההרגל לעומת ה"טבעי" 

למה ללמוד ולהסביר על יציבה טובה?

  • יציבה באזור הראש והכתפיים

  • מיקום הראש

  • הכתפיים והשכמות

כללים בסיסיים ליציבה נכונה

כללים בסיסיים לישיבה נכונה

חופש תנועתי 

יציבה – טעויות נפוצות 

  • טעויות על-פי יכולת יישור הגוף, זקיפה 

  • טעויות הנובעות ממתח שרירים

  • פתרונות לבעיות הנובעות ממתח שרירים

  • שיטות שונות לטיפול בבעיות יציבה ותנועה

לסיכום: העבודה הפיזית האידיאלית לזמר מבצע

תרגול לפרק

משימה לתרגול

ממליצה

פרק 5: הנשימה בשירה – שליטה על האוויר

עקרונות נשימה נכונה לשירה

  • איברי הנשימה

  • הריאותהצלעות

  • הסרעפת

  • שרירי הנשימה

השאיפה – מסלול האוויר

הנשיפה

נשימה לדיבור ובמנוחה, לעומת נשימה לשירה

תהליך הנשימה לשירה

  • שאיפה

  • השהייה רגעית

  • נשיפה עם קול

  • התאוששות

סוגי שאיפה לשירה

איך לשפר את השליטה על האוויר?.

איך לעזור לזמר עם בעיה של חוסר אוויר?

  • אבחון עצמי לזמר

  • לאמן את הגוף לבריאות במערכת הנשימה

  • להשתמש במיתרי הקול ובתהודה ביעילות

  • להיעזר בעיצורים

חלוקת נשימות בשירה

תרגול לפרק

משימה לתרגול

פרק 6: תמיכה לשירה

יתרונות התמיכה

שרירי התמיכה

התהליך

תמיכת "אפוג'יו" 

תמיכה שנייה (או תמיכה נוספת) 

תמיכה הנעזרת בעוד שרירים בגוף

טעויות נפוצות בפעולת התמיכה

תת-תפקוד של תמיכת הנשימה

שליטה בנשימה

תרגול לפרק 

משימה לתרגול

פרק 7: הגרון – תיבת הקול

תפקידי הגרון 

מבנה הגרון 

שרירי הגרון 

  • השרירים הפנימיים

  • השרירים החיצוניים

מודעות לתנועת הגרון (תיבת הקול) 

  • היכרות עם הגרון 

  • תנועת הגרון 

תפקוד הגרון בסגנונות שירה שונים

תרגול לפרק 

משימה לתרגול

פרק 8: מיתרי הקול

מיקום ותנועת המיתרים

ממה עשויים מיתרי הקול?

גודל מיתרי הקול

תפקיד שרירי הקול

צליל/טון (pitch) 

רטיטת מיתרי הקול בתהליך הפקת הקול.

חשיבות השמירה על הלחות של מיתרי הקול

שליטה באוויר בעזרת מיתרי הקול

דרכים לסגירת מיתרי הקול/להתחלת הצליל.

ייצור זרם אוויר מתאים

מהי flow phonation (הפקת קול זורמת/חופשית)?.

תרגול לפרק 

משימה לפרק

הספר מדויק להפליא , כתוב בצורה קלילה, פרקטית ומפורטת.

הספר חשף אותי למידע חדש ומעניין בנוגע לפיזיקה של הקול , מה מתרחש בדיוק במיתרי הקול , כיצד לעקוב אחרי התפתחות של התלמידים ולנהל יומן , כיצד להיות רגישה למצבם הנפשי הפיזי והאישיותי, ולהתאים את השיעור לסוג התלמיד. הספר מלא בתרגילים יעילים למורה המתחיל וגם הוותיק . נהניתי.

מגיאור ביטון, זמרת יוצרת ומורה לפיתוח קול

ממליצה

פרק 9: מאפייני הצליל המוזיקלי והתהודה הקולית

מאפייני הצליל המוזיקלי 

צליל/טון (pitch) 

עוצמת הקול (vocal intensity) 

גוון (timbre) 

הצלילים ההרמוניים / עיליים

משך הצליל

מהי תהודה? 

אזורי התהודה הקוליים

סוגי התהודה

הגורמים המשפיעים על חללי התהודה

אזורי התהודה

  • הלוע (פרינקס) 

  • חלל הפה.

  • חלל האף

  • חלל הגרון 

מהם ה-formants? 

  • הבחנה בין צלילים הרמוניים לבין הפורמנטים (formants) 

  • חשיבות הפורמנטים

  • מאפיייני הפורמנטים 1 ו-2

  • התנועה ששרים קובעת את f1 ואת f2. 

  • Singer’s formant 1

גורמים פיזיים המשפיעים על התהודה

  • השפעת תנועת הלסת והלשון על התהודה

  • השפעת החך הרך על התהודה

  • השפעת השימוש באוויר ובמיתרי הקול בשירה על התהודה

  • השפעת היציבה הנכונה על התהודה.חווית התהודה

חללים אחרים שמעבירים תחושות של ויברציות אך אינם מהווים תהודה לקול

מושגים בדימויי תהודה מעולם הוראת השירה

  • מיקום הקול

  • פרויקציה

  • להרגיש את התהודה

  • לשמוע את התהודה

  • דימויים למציאת התהודה

הגוון המיוחד לכל קול

תרגול לפרק

פרק 10: הרחבה והצרה בגרון – השימוש בצחוק ובבכי בשירה

הסיבות להצרה בגרון

הרחבת הגרון 

שימושים נוספים בהרחבה הקולית

שימוש בתחושת הבכי/יבבה

תרגול לפרק

פרק 11: מעבר האף (the nasal port), החך הרך ואנפוף

החשיבות של שירה ללא אנפוף

תהודה

דיקציה

שליטה באוויר

מיתוס – לרחרח (למשוך את האף) כדי להרים את החך הרך

אנפוף/ צליל אפי

תרגול לפרק

פרק 12: טעויות נפוצות בהפקת קול

תת-תפקוד קולי - hypofunctional phonation 

  • הסימפטומים

  • הגורמים העיקריים התורמים לתת-תפקוד קולי 

  • דרכים לתיקון הבעיה

יתר-תפקוד קולי - Hyperfunctional Phonation

  • הסימפטומים

  • הגורמים העיקריים ליתר-תפקוד קולי 

  • דרכים לתיקון הבעיה

תרגילי SOVT - Semi Occluded Vocal Tract 

איך לבצע תרגילים אלה ביעילות?

כיצד לתרגל עם קשית שתייה?

עוד אפשרויות ל-SOVT

שיטת הלעיסה של ד"ר אמיל פרושלס (Emil Froeschels) 

תרגול לפרק

משימות לתרגול

חלק 3 – להרחיב את

יכולות הקול

פרק 13: שלושת השלבים להפקת קול מוזיקלית.

שלב ההתחלה

שלב קיום הצליל (או משך הצליל) 

שלב השחרור

תרגול לפרק

פרק 14: המנעד וסוגי הקולות

תרגול המנעד

שמות הקולות

מנעד הקולות

קריטריונים להחלטה לגבי סוג הקול

- מנעד

- טסיטורה.

- גוון 

- אזורי המעבר

- שיקולים בבחירת סולם לשיר

אז איך מאבחנים את סוג הקול?

הסיבות העיקריות לאבחון מנעד קולי לא מתאים

תרגול לפרק

פרק 15: הרגיסטרים

מהו רגיסטר?

שמות הרגיסטרים

שמות הרגיסטרים על-פי חווית הזמר

הגדרת הרגיסטרים על-פי הגישה המדעית

מתי משתמשים בפלצט?

מאפיינים פיזיים של הרגיסטרים

חשיבות השימוש בכל הרגיסטרים לכל הזמרים

המעבר בין הרגיסטרים (Passagio) 

קשיים אופייניים במעבר בין רגיסטרים

תרגול על Lip Trills

שינוי מכוון של הרגיסטרים

תרגול לפרק

משימה לתרגול

פרק 16: טכניקות קוליות – טוואנג, בלטינג

טוואנג (twang) 

- הגדרה

- איך נשמע טוואנג

- מיקום הטוואנג בגרון 

- יצירת סאונד הטוואנג.

- טוואנג והפקת קול אפית

- נקודות לתשומת לב

- סיכונים בשימוש בטוואנג

- בעיות אופייניות

- דוגמאות לביצועים עם טוואנג

בלטינג (Belting)

- איך מגדירים בלטינג?

- איך נשמע ואיך מרגיש בלטינג?

- כשמתחילים ללמד בלטינג

- מה נדרש כדי לשיר בלטינג?

- תרגילים לבלטינג

- בעיות אופייניות.

- נקודות לתשומת לב

- דוגמאות לשירת בלטינג

משימות למורה

פרק 17: דינמיקה

איך יוצרים שינויי דינמיקה?

בעיות נפוצות ופתרונותיהן 

סימני הדינמיקה

משימות למורה

פרק 18: ויברטו

מהירות הוויברטו 

היקף הוויברטו

מתי ללמד ויברטו

הצורך בשיווי משקל בין זרימת האוויר לבין לחץ מתחת לסדק הקול

איך ללמד לשיר עם ויברטו

בעיות בהפקת ויברטו

  • בעיה בתדירות: ויברטו מהיר מדי 

  • בעיה בטווח הצליל: ויברטו אטי ורחב מדי 

שירה ללא ויברטו, או עם ויברטו מינימלי 

וויברטו של הגרון 

רעידות בגוף בזמן שירה עם ויברטו

וויברטו בסגנונות שירה שונים

דוגמאות מושמעות

משימה למורה

פרק 19: תפיסה מוזיקלית, דיוק מוזיקלי והתמודדות עם זיופים

מהי תפיסה מוזיקלית?

מהו דיוק מוזיקלי?.

זיוף מוזיקלי וההתמודדות עמו.

אמוזיה

הסיבות העיקריות לזיוף בשירה

דרכים לפתרון 

למה לשים לב?

משימה למורה

חלק 4 - נושאים נוספים

פרק 20: ללמד ילדים ונוער לשיר

הגישה הכללית לגבי הוראת ילדים

איך לארגן את השיעור לילדים

  • מסגרת לימודית

  • ריכוז

  • ארגון הגוף לשירה

מאפיינים פיזיים של קול הילד, לעומת קול המבוגר

  • מערכת הנשימה - הריאות והצלעות

  • מסלול הקול (The Vocal Tract) 

  • החך הרך

  • לשון והיגוי 

  • דיוק בשירת הצלילים, מנעד ורגיסטרים

  • הבדל בקול בין בנים לבנות לפני ההתבגרות המינית

  • אורך זמן השינוי הקולי 

בחירת רפרטואר לילדים

עבודה עם ילדים על רגשות בשירה

הקול בגיל ההתבגרות

  • הריאות

  • הגרון בגיל ההתבגרות

  • הבדל בקול בין בנים לבנות בתקופת ההתבגרות המינית

  • תשובות לשאלות נפוצות לגבי שינויי הקול בגיל ההתבגרות

לרכישת הספר

לחץ\י כאן