פוסטים מומליצים
פוסטים אחרונים
ארכיון

איך לבחור לתלמידים שירים מתאימים לפי רמתם?

בשיעורי פיתוח קול מגיע חלק העבודה על רפרטואר, שהוא היישום האמנותי של הנלמד בחלק הטכני, יחד עם עבודה על הגשה.

פעמים רבות עולה השאלה - איזה שיר לבחור?

השאלה מגיעה הן מצד המורים לפיתוח הקול והן מצד התלמידים.

חלק מתלמידיי הם שניהם יחד (מורים וזמרים כאחד)…


אם נבחר ברמה נמוכה מדי - אין לתלמיד אתגר ראוי להתמודד איתו, והוא עלול להרגיש שהוא מבזבז את זמנו.

אם נבחר ברמה גבוהה מדי - הדבר עלול לייאש אותו ולגרום לו לחשוב שהוא נכשל, אינו ראוי וכו'.

במקרים מסוימים הדבר גורם לתלמידים לעזוב את המורה או את למידת השירה באופן כללי.

אני מקווה שמאמר יעזור להבהיר את הסיבות ודרך הבחירה וההתאמה של השירים בשיעורי פיתוח הקול

בואו נבחן אילו מטרות עומדות בפנינו:

1. התלמיד הוא זמר-מתחיל ומתקשה לדעת מה לבחור

2. התלמיד רוצה לעבוד על שיר חדש כלשהו ואינו יודע מה לבחור

3. התלמידה רוצה לעבוד על סגנון שאינה רגילה אליו

4. התלמידה רוצה לעבוד על שיר מקורי שלה

---------------



1. התלמיד הוא זמר-מתחיל ומתקשה לדעת מה לבחור

על המורה לשאול את התלמיד החדש-יחסית לטעמו המוזיקלי ולהכין רשימת אפשרויות של שירים.

ביחד, מתוך הבנה של הרמה הנוכחית של התלמיד, המורה והתלמיד בוחרים שיר מרשימה זו שיתאים לרמה זו.

יש מקרים בהם תלמיד חדש מגיע עם חלומות ורצונות גדולים שעדיין אינו בשל להתמודד איתם,

ועל המורה להיות "המבוגר האחראי" ששומר על התלמיד ועוזר לכוון אותו לדרך הדרגתית, בטוחה ונכונה לו.


2. התלמיד רוצה לעבוד על שיר חדש כלשהו ואינו יודע מה לבחור

הצעתי היא לבחור שיר שמתאגר את התלמיד מעל לרמתו הנוכחית, אבל רק במעט.

כלומר - לבחור שיר שיש בו מספר קטן-יחסית (2-4) אתגרים שניתן לעבוד עליהם,

ולא אתגרים רבים מדי וכה קשים עד שלא יאפשרו עבודה רציפה.

עבודה קשה מדי עלולה להתיש ואפילו לייאש את שני הצדדים.

בהשמעה הראשונה של השיר השניים יכולים להחליט על אילו אתגרים הם מעוניינים לעבוד.

הדבר מתאים יותר לתלמידים מנוסים-יחסית, ופחות לכאלה שרק התחילו ללמוד.


3. התלמידה רוצה לעבוד על סגנון שאינה רגילה אליו

זו יכולה להיות הבחירה של התלמידה או של המורה שלה.

תלמידים לעתים לא יודעים להיפתח לסגנונות חדשים להם ומסתפקים במה שמוכר להם מחייהם עד כה.

אחד מתפקידי המורה לפיתוח הקול הוא להנחות את התלמידים להיפתח לסגנונות נוספים, לחוות את הקול וההבעה הרגשית בדרכים נוספות וחדשות, שיעזרו לזמרי להתפתח הלאה בדרכם המוזיקלית.

המורה יכולה להמליץ על שיר בסגנון שונה שלדעתה יכול להתאים לקולה של התלמידה, ובהדרגה להדריך אותה להקשיב, לחקות ולזהות את המאפיינים המוזיקליים החדשים לתלמידה.

המטרה אינה בהכרח לגרום לתלמידים לשיר בסגנון זה או אחר.

עצם הטעימה, העשיה, החקירה לעומק של סגנון, יכולה לתרום לתלמידי הקול להתפתחות מעצימה ביותר.


[ראו מאמר אחר על הנושא בבלוג, עם שיחה בפודקאסט של הקוראות בקול:

האם עלינו לדעת הכל על סגנון כדי להיות מסוגלים לשיר או ללמד אותו ]


4. התלמידה רוצה לעבוד על שיר מקורי שלה

אני מציעה לעבוד על שירים מקוריים רק לאחר שהמורה והתלמידה כבר מכירות היטב, עברו כברת דרך יחד, התלמידה מכירה את השפה והדרישות הטכניות שהמורה מלמדת והכי חשוב - היא יישמה זאת כבר על שירים שאינם שלה.

הסיבה?

שירים אישיים הם כשמם - אישיים, נובעים מסיפורי החיים של הזמרים, נוגעים במקומות רגישים, ולא מתאימים לפירוק לגורמים באופן יחסי, כמו שנהוג לעשות בעבודה על שיר בתחילת הדרך.

-------------------------------

בחירת שיר היא חלק מתהליך שלם של התפתחות העצמאות ההדרגתית שהתלמידים עוברים.

זהו תהליך בריא והכרחי ושני הצדדים צריכים לקחת בו חלק פעיל.

ממליצה להקשיב לפודקאסט בנושא ולקרוא על כך בבלוג:

בין תלות לעצמאות – מהם השלבים שעל זמרים לעבור בדרך למקצוענות?




לקבלת ניוזלטר וטיפים בנושאי פיתוח קול ושירה

מלא/י את הטופס:

תודה על פנייתך!