top of page
פוסטים מומליצים
פוסטים אחרונים
ארכיון

איך מחוות הגוף מעצימות את יכולת ההבעה הרגשית בשירה

זמרים נדרשים לבצע שירים כשהם מגלמים בגופם ובקולם את סיפור השיר, המסרים הרגשיים שלו, האמנותיים, הקוליים והבימתיים.

זו משימה גדולה למדי, ולכן זמרים טובים הם כאלה שמשייפים את אמנותם לאורך כל חייהם.

אחד הדברים שמפריעים לזמרים (והם מציינים זאת לעתים קרובות) הוא:


מה לעשות עם הידיים...?


ויותר מכך - איך הגוף אמור להתנהג, כך שיאפשר לי להביע רגשות באופן אותנטי, שלא ייראה מוגזם, שלא ייראה משעמם, שלא יגרע מהריכוז בשירה עצמה?

אלה הרבה דרישות...לעתים זה גורם לקפאון של ממש אצל זמרים, מרוב דאגה ליפול למלכודות השונות בלהראות יותר מדי, פחות מדי, להגזים, לשעמם.


מחוות גוף אינם כוריאוגרפיה לשמה, אלא התנועה הטבעית של הגוף כתגובה רגשית לנאמר ולנחווה בטקסט ובסבטקסט.

גם כשמוסיפים כוריאוגרפיה (ולא תמיד היא נחוצה) , כדאי שהיא תנבע מאותו מקור רגשי, כזה המעצים את ההבעה הרגשית-מוזיקלית/דרמטית בשיר.





בשיעורי מחזמר שאני מלמדת, אחת החוויות החזקות למשתתפים ולי כאחד, היא כשהם מדברים את הטקסט של השיר בצורה חופשיה, דיבורית, לאדם אחר שבחרו לדבר אליו את הטקסט.

ההבדל בין הביצוע בשירה שקרה קודם, ובו הידים "מנצחות על המוזיקה" באופן סתמי, או מונחות לצידי הגוף כמו זוג חבלים חסרי חיים, לבין הביצוע בדיבור הוא עצום ומשמעותי מאד.

פתאם הידיים משתתפות באופן פעילו וטבעי,

העיניים מביעות רגשות אמיתיים,

הגוף בא בעקבותיהם (גם אם בתנועות קטנות ומרומזות),

אינטונציית הקול נעשית מלאת חיים,

מילים חשובות נעשות מודגשות

והכל מקבל תחושה של התרחשות אמיתית ומרגשת.


אני רוצה להדגיש -

אין הכוונה לרגש את הקהל!


החוויה נולדת מעצמה, ברגע שהזמר חווה את מה שהשיר נותן לו, את מה שהשיר מכיל בתוכו.

הדברים נולדים מתוך העשיה והחוויה, ואין כאן שום התכוונות ליצור רגש, ליצור חוויה, שאינה נובעת מבפנים.

זוהי אמת שמתרחשת באותו הרגע!


לאחר שזה נחווה, האפשרות לחזור וליצור זאת שוב ושוב מחדש נעשית נגישה הרבה יותר.

המפתח הוא:

  • ליצור את הרצון לדבר וליצור קשר,

  • לחוות את המניע לנאמר בשיר, להיות ממוקד בפרטנר (גם הדימיוני) בשיר,

  • לתת לדברים לקרות כתוצאה מההתכוונות הנכונה.

זהו תרגיל פשוט מאד לביצוע, ואני ממליצה לכל אדם ששר ורוצה לבצע באופן אישי, מעניין ואמין, לבצע את התרגיל בכל שיר עליו הוא עובד.

אין הכוונה לשירת מחזמר בלבד אלא לכל שיר שברצונך לשיר.


זהו קסם נפלא, וזה מה שעושה זמר לאמן מעניין ומרתק.


מקורות נוספים בנושא:


  1. מזמינה אותך לקרוא מאמר שלי מלפני כמה שנים, באותו נושא: "האם הקול שלנו יכול להשפיע על גם ההרגשה שלנו?"

  2. מאמר מקסים שהופיע ב"מהות החיים": "כשאנו מדברים עם הידיים - משהו שונה מתרחש במוח"

לקבלת ניוזלטר וטיפים בנושאי פיתוח קול ושירה

מלא/י את הטופס:

תודה על פנייתך!

תגיות
bottom of page