לקבלת ניוזלטר וטיפים בנושאי פיתוח קול ושירה

מלא/י את הטופס:

האם עלינו לדעת הכל על סגנון כדי להיות מסוגלים לשיר או ללמד אותו

כשאדם פונה למורה לפיתוח הקול, הוא בוודאי היה רוצה שהמורה יתאים לו, בין היתר, מבחינה סגנונית.

האם לכל סגנון דרוש מורה מיוחד? האם זה אפשרי?

מה על הזמרים והמורים לעשות כדי להצליח לשיר בסגנונות מגוונים?


סגנונות מוזיקליים שונים

הסגנונות השונים יכולים להתחלק לקבוצות כוללות גדולות שיש לפרטים שלו כמה מכנים משותפים.

אם נסתכל על מה שקיים וידוע בעולמנו כיום, נזהה

  • סגנון קלאסי, המורכב מתרבויות מערביות שונות שלעתים די רחוקות זו מזו מבחינה אסתטית למשל;

  • סגנון פופולרי, או CCM, שכולל פופ, רוק, קאנטרי, עממי-מערבי וג'אז

  • מחזמר נחשב לעתים לקטגוריה בפני עצמה, אבל הדבר איננו מדויק, כי במחזמר שרים בסגנונות המוזכרים בסעיף הקודם, אבל עם דגשים קוליים ותיאטרליים שונים

  • מוזיקה אתנית, הקשורה לאזורי מוצא שונים בעולם. גם כאן יכולים להיות הבדלים מאד גדולים בין סגנונות, אבל גם אלמנטים דומים המשותפים לאזורים שונים בעולם

רוב המורים בעולם המוזיקה מלמדים בתוך אחת מהקטגוריות האלה בתת-סגנונות שונים ומגוונים.

אז האם מורה שמלמדת סגנון פופ ורוק יכולה ללמד תלמידה שמבקשת לשיר ג'אז?

מן הסתם היא יכולה, אבל עליה לעשות פעולות שיעזרו לה להתקרב ולהבין את הסגנון הזה, אותו אינה נוהגת לבצע.


מה עלינו לעשות כשאנחנו, או כשתלמיד מבקש מאיתנו לעבוד על סגנון זר לנו?

כדי להצליח בכך, דרושה מודעות קולית ומוזיקלית כדי לדעת לעבור מסגנון אחד לאחר וכדי להקשיב ולזהות את הניואנסים השונים.

מה זה אומר?

המורים והזמרים המודעים מסוגלים לפרק את המרכיבים הטכניים מהר יותר, ולהבין איך זה משפיע על הקול, הגוף, וההבעה הרגשית בשיר.

למשל:

  • האם יש שימוש רב בקול אוורירי, האם המשפטים קצרים וחתוכים יותר או שהסגנון הוא מתמשך יותר, המכונה לגטו?

  • האם הדגש בסגנון זה הוא על יפי הקול, על הגרוב הקצבי או שהמילה היא הדבר הדומיננטי יותר?

  • האם יש הרבה או מעט (או בכלל) שימוש בויברטו? האם הוא צר, רחב, נשמע מאוזן? מתי הוא מופיע בתוך המשפטים - לאורך כל המשפט, בסופו? בכל משפט או רק ברגעים מסוימים, ומהם?

  • באילו רגיסטרים בעיקר נהוג להשתמש בסגנון זה?

  • האם נהוג לחבר בין הרגיסטרים כך שהמעברים יוחלקו והקול יישמע כ"אחד" או שנהוג ליצור שבירות בכוונה?

  • האם יש נוהג לשיר בקול צרוד, עם אפקטים שונים, או שיש העדפה לשיר בקול צלול?

  • האם יש הבדלי ווליום ניכרים או שהקול יציב יחסית בתוך כל קטע?

  • האם נהוג לקשט בסגנון זה, ואם כן - אילו קישוטים נהוגים כאן?

  • האם נהוג לאלתר או רק לקשט, אם בכלל?

  • מנח הגרון - גבוה/ נמוך/ ניטרלי?

  • כמות השימוש בטוואנג?

מקווה שההכוונה הזו יכולה לעזור למי מכם שהיה רוצה להתנסות בסגנונות ושונים ומגוונים, ולהעשיר את עולמו המוזיקלי ללא חשש.

--------------------------------

רותי ואני, הקוראות בקול, שוחחנו על הנושא, ואני מזמינה להקשיב לווידאו כאן למטה,

או לאודיו של השיחה בפודקאסט שלנו,

בספוטיפיי , Apple או אנקור או .

יהיה נחמד אם תשאירו תגובות, תשאלו שאלות ותעשו "לייק", שנדע שהייתם איתנו:)



תודה על פנייתך!

Featured Posts
Recent Posts