top of page
פוסטים מומליצים
פוסטים אחרונים
ארכיון

באילו תחומים נוספים כדאי להשקיע כדי להיות מורים וזמרים טובים יותר/ הקוראות בקול/ פרק 50(!)

האזינו לפרק הפודקאסט




לימודי קול לא מסתכמים רק בלימודי טכניקה. זמר ומורה מתעסקים במרכיבים שונים ומיוחדים, שביחד הופכים לתמונה אחת גדולה.

מדובר על יריעה רחבה של כישורים, יכולות בתחומים מקבילים ומשלימים שעלינו ללמוד, אם אנחנו רוצים להיות זמרים ומורים טובים יותר.

אי אפשר להיות בוואקום קולי, וללמוד וללמד רק טכניקה, כמו מוסכניק. 

זה מתאים אולי לכאלה שמאד מתקדמים או במסגרת שנותנים בה מורים שונים לכל היבט, אבל לרוב נדרשים תחומים שונים כדי להגיע לרמה הגבוהה שאנו רוצים להיות בה.

בשיחה היום אנחנו פונות הן למורים והן לזמרים.


מה הסיבה שעל זמרים ומורים לפיתוח קול להשקיע בעצמם להרחבת הידע והיכולת שלהם?

ככל שיש למורים ולזמרים יותר ידע וכלים, כך יש לנו יכולת גבוהה יותר לעבודה בתחומים שונים במקצוע.

זמרים 

זמרים שואלים לפעמים - בשביל מה אני צריך כל הידע התיאורטי הזה, כשבאתי רק לשיר יפה?

כדי לתפקד כמוזיקאים בעולם של המוזיקאים שעוטפים אותם ולא להיות תלויים באחרים בסוג של חוסר אונים...

ועל הדרך גם לזכות להערכה והקשבה מלאה מקולגות מוזיקאים.

למשל - חשוב שזמרים ידעו לבחור סולם נכון לקולם, אבל גם להבין שיש מגבלות מנעד וסולמות מסוימים לחלק מכלי הנגינה השונים.

רצוי שזמרים ידעו לקרוא בשמות סגנונות קצבים, אופי העיבוד שהם רוצים, כדי לתקשר עם הנגנים האחרים, עם המפיק המוזיקלי ועם איש הסאונד באולפן ההקלטות.

זוהי שפה ידועה לכל מי שיש לו השכלה מוזיקלית, וחשוב שגם זמרים ידעו לתקשר דרכה.


מורים 

ככל שאנחנו יותר רב-תחומיות כמורות, כך אנחנו עוזרות לתלמידים שלנו בתחומים רבים. 

כך ניתן לתת תמיכה ועזרה מלאה ושלמה יותר, שנוגעת בדרישות הרבות מהמקצוע, הרבה מעבר להוראת הטכניקה.

רותי ואני למדנו לאורך חיינו תחומים שונים במוזיקה שאז לא ידענו במה הם יועילו לנו בהמשך.

למשל: אני למדתי תיאטרון, גם שיחקתי בהצגות, ולא ראיתי איךזה יהיה קשור להמשך דרכי כזמרת או מורה לפיתוח הקול.

בהמשך עשיתי את החיבור לעולם המחזמר, ואני מלמדת את הנושא הן בקורס נפרד לשירת מחזמר, אבל גם כחלק מההבנה שלי לגבי טכניקה קולית והגשת שירים בכלל, לכל תלמידי הקול שלי.

רותי ואני למדנו ניצוח מקהלות והרכבים בשלבי חיים שונים, מבלי לדעת לאן זה יוביל.

שתינו משתמשו תבזה בסדנאות לזמרים, אני גם ניהלתי רכבים קוליים, גם אם זה לא נחשב ל"ניצוח" לפי המושגים הקלאסיים. למדנו המון על מנעדי קולות, שירה בהרמוניה, עזרה והכוונה לזמרים רבים בעת ובעונה אחת, משחקים שונים לקבוצות, תנועה על הבמה ועוד.

מה אתם הייתם רוצים ללמוד ולפתח כדי להיות טובים בתחומכם?


מה ניתן ללמוד במסגרות השונות?

- בבתי ספר כמו האקדמיה, רימון וכו' יש הכשרה רחבה למוזיקאים, וזה כולל פיתוח שמיעה, תיאוריה, הרמוניה, אלתור, סגנונות מוזיקליים שונים, היסטוריה של המוזיקה, כתיבה, עיבוד ועוד – לצד הכשרה להוראת פיתוח קול. מקום הלימודים כבר בחר את תכנית הלימודים וזו הכוונה שמקלה על הזמרים והמורים להרחיב את ההשכלה שלהם.


איך המורה הפרטי שלא נמצא במסגרות האלה יכול לדעת במה להשתלם?

אדם לא יודע את מה שאינו יודע, ולכן יש סיכוי שלא ידע שעליו לחפש משהו אחר,

או מה לחפש כדי להשלים את החסר.


בחרנו את הנושאים החשובים ביותר בעינינו, בתור מורים למוזיקה:


  • להכיר ולהבין את המנגנון הקולי, לענות על שאלות מעמיקות שקשורות לזה

  • להכיר ולהבין את נושא שמירה על בריאות הקול;

  • לדעת לאבחן את קולות התלמידים ולפעול ע"פ ידע זה לטובתם וקידומם

  • לדעת לשאול תלמיד על אופן השימוש שלו בקול, למה מצטרד או מתעייף; 

  • לנגן כלי נגינה הרמוני, גיטרה או פסנתר

  • ידע בהרמוניה, תווים, שמיעה טובה

  • הכרות טובה עם אמנות ההופעה והגשת השירים

  • הבנה בעיבוד מוזיקלי (גם אם מוזיקאים אחרים מעבדים את השירים)

  • התמחות בסגנון מסוים מוזיקלי - רצוי 

  • הכרות, גם שטחית, עם סגנונות נוספים


כשאדם יודע מה הוא רוצה להשלים - הוא יודע לחפש את ההשתלמות וההדרכה המתאימה לצורך זה.

אבל קודם עליו לדעת מה הוא רוצה…


עד כמה להשקיע בלימוד תחומים אחרים? מהם הדברים הבסיסיים שהכי חשובים בעיניכם ללמד?

עליך לבחון את עצמך בתור בעלת מקצוע, זמרת או מורה, ולשאול - במה אני טובה יותר ואיפה נקודות החולשה שלי?

הרי את מה שקל לנו אנחנו ממילא נוטים לעשות יותר, לכן עלינו להשקיע בכך פחות מאמץ ולימוד.

את עיקר המאמץ עלינו להשקיע במה שקשה לנו יותר, ועדיין ברצוננו להיות טובים בו.

עלינו לבדוק עם עצמנו אם ברצוננו להרחיב את הידע על כך ולהשתלם או להסתפק רק במה שכבר יודעים. 


למשל: מורה שהתלמידה שלה מגיעה לתקופה מוגבלת, ללימוד טכניקה בלבד, לדבריה. שתיהן יגלו די מהר שקשה או בלתי אפשרי להישאר רק בתחום הטכניקה, כיון ששירה היא אמנות, והיא דורשת התייחסות למוזיקה ולטקסט, אלתור וקישוטים, התייחסות לקצב וסגנונות שונים, וכמובן גם להופעה. האם יהיה נכון למורה הזו להיצמד אך ורק להוראת הטכניקה? איננו בטוחות...


כדי לא להתפזר מדי, כדאי לבחון מה הכי חשוב לכם לפתח, וכך לקבל כיוון מסוים היכן כדאי להשקיע את עיקר המאמץ.


מורים - בחירת תלמידים מתאימים לנו

הידע שלנו מגדיר גם את סוג התלמידים שאנחנו מסוגלות ללמד, בהתאם לידע שלנו, אבל גם בהתאם לנטיית הלב שלנו, לאיזה סוג תלמידים אנחנו מתחברים ורוצים ללמד.

שאלו את עצמנו  -איזה סוג תלמידים אני רוצה ללמד?

  • בוגרים, צעירים, ילדים?

  • מנוסים, בוסר?

  • בעלי שמיעה מוזיקלית טובה או גם כאלה שמתקשים מבחינה זו?

  • באילו סגנונות אני רוצה להתמקד? האם ארצה להרחיב את ההיכרות שלי עם סגנונות נוספים?

  • קבועים לאורך זמן, לתקופות קצרות? 

  • לעבוד עם פרטיים בלבד, או גם עם קבוצות, מקהלות וקורסי קול קבוצתיים?למשל, יש כאלה "תקופתיים" המגיעים לתקופה קצרה, לפרוייקט מסוים, לטכניקה מסוימת וכו'.כמה אוכל לתת מהמומחיות שלי, לאיזה נושא הם מגיעים אלי? מה הכי חשוב לתת לו בזמן הקצר הזה?

שוב מובן שככל שהידע שלנו רחב יותר, כך נוכל ללמד ולהתמודד בהצלחה עם סוגי תלמידים רבים יותר.


זמרים – בחירת פרויקטים המתאימים לנו

  • איזו מוזיקה אתם רוצים לבצע? 

  • מה הדימוי שאתם רוצים כפרפורמרים?

  • באילו סוגי מופעים רוצים להשתתף? 

  • האם אתם רוצים לשחק, לרקוד, להשתתף במחזמר, לשיר בבארים קטנים, אולמות גדולים, הצגות ילדים, הופעות בבתי אבות? 

  • האם אתם רוצים להיות סולנים בהרכב, לעבוד עם עוד זמר, לעבוד עם נגן אחד?

  • האם אתם רוצים לכתוב את המוזיקה שלכם? את הטקסטים? 

  • לעבד לבד או לעבוד עם יוצרים אחרים? 

התשובות ינחו אתכם למציאת השתלמויות והתמחות בתחומים אלה.ככל שאתם שואפים גבוה יותר, כך הלמידה צריכה להיות מעמיקה וברמה טובה יותר.


תחומים נוספים משיקים

קידום מוזיקלי:

  1. פיתוח קול, הגיה - רצוי עם מורה טוב/ה ומקצועי/ת ולא לבד, או עם סרטונים של מורים שלא מכירים אתכם

  2. הגשת שירים - עבודת חקירה של טקסטים, מוזיקה, משחק, הבעה אישית. רצוי בלוויית מורה טוב/ה או כחלק מקורס מתאים

  3. לימוד סגנונות חדשים או חקירת סגנונות שלא נחקרו עדיין מספיק. רותי ואני (הקוראות בקול) ערכנו 2 שיחות בנושא לימוד סגנונות נוספים ואיך ניתן לפתח את היכולת הזו בדרך שאינה מסובכת מדי: האם עלינו לדעת הכל על סגנון כדי להיות מסוגלים לשיר או ללמד אותו/ פרק 22 איך לעבור בשירה מסגנון שירה אחד לאחר? הקוראות בקול/ פרק 46

  1. אלתור – בסגנונות שונים

  2. נגינת כלי הרמוני, בד"כ גיטרה או פסנתר. הנגינה לא חייבת להיות ברמה גבוהה, אבל כזו שתאפשר למורים ללמד בעזרת הכלי, ולזמרים לעבוד על שירים, לעבד, לחדש הרמוניות ואולי גם להופיע לבד וללוות עצמם מדי פעם.

  3. ריקוד ותנועה (גם לחיזוק הכושר הפיזי לשירה בכלל), אמנות ההופעה


המשך יבוא...



רותי ואני, הקוראות בקול, שוחחנו על הנושא, ואני מזמינה להקשיב לווידאו כאן (לבשנו הפעם חולצות תואמות מבלי לתאם זאת!)

או להקשיב לפודקאסט השיחה שלנו, כאן או בספוטיפיי, אפל פודקאסט ועוד.

 

ובה אנו עוסקות בכל מה שקשור לקול ושירה.

אם תרצו לשמוע עוד על הנושא - מוזמנים להצטרף 

----------

חשוב לי לשמוע ולקרוא תגובות שלכם, לקבל שאלות ובקשות לגבי נושאים שתרצו שנעסוק בהם.

מוזמנים לחפש אותי ולעשות "לייק" ביוטיוב, אינסטגרם ופייסבוק

------------

אלה מכם שכבר מלמדים פיתוח קול, או רוצים להתחיל ללמד -

אני מזמינה אתכם לבדוק את הסילבוס של הקורס להכשרת מורים לפיתוח קול 

שאני מלמדת בבי"ס "רימון".

הלימודים יתחילו בנובמבר הבא.

-----------

מוזמנים לפרטים על הספר שלי



לקבלת ניוזלטר וטיפים בנושאי פיתוח קול ושירה

מלא/י את הטופס:

תודה על פנייתך!

תגיות
bottom of page