top of page
פוסטים מומליצים
פוסטים אחרונים
ארכיון

האם אפשר להכיר בגדולתו של זמר גם איננו מבינים את שפתו?


זמר שאינני מכירה, שר ברוסית - בשפה שאינני מכירה, לא מבינה על מה הוא שר, ובכל זאת - רואה שוב ושוב את הוידאו, מהופנטת לגמרי למראהו ולקולו, והדמעות חונקות אותי מבלי לדעת על מה ולמה. לאחר שהתגברתי (קצת) על הדמעות, עולות בי מחשבות על מהות הגדולה של הביצוע שלו, כי זה נושא שמעסיק אותי ללא הרף. אם כך, למה ביצוע זה כה נהדר בעיני? אתחיל בדבר הברור מאליו, שהוא הקול שלו - הוא בעל צבע נעים, חם ומלא גוונים המתאימים להתפתחות המוזיקה וה

עיבוד. אבל מעבר לגוונים, יש הבעה רגשית בקול שלו שתופסת את האוזן כאילו מישהו מדבר אלינו בדרך אישית, מעין שיחה אישית בין שני אנשים, במקרה זה - בינו לבין הקהל או דמות דמיונית אליה הוא שר. השילוב של טכניקה קולית טובה עם הבעה ריגשית המגיעה מהדיבור עצמו מעוררת אמון רב.

ועדיין - הרי אינני יודעת על מה הוא שר. בשביל ה*תרגיל* שלקחתי על עצמי אינני מבררת בכוונה את משמעות המילים עם אף אחד ממקורביי דוברי הרוסית.

האם זה רק הקול שלו? מי שמתבונן בו יכול לראות את הנוכחות הבימתית של הזמר: הוא מרוכז כל כולו בתוכן השיר ובמשמעות המילים בשבילו, עיניו וכל הבעות פניו מביעות בכל רגע הבעות רגשיות אמינות לגמרי. אין בדרך ההבעה שלו אף רגע בו הוא מנסה להרשים או למצוא חן ונראה שזה לא מעסיק אותו. ועדיין, הוא מודע לעצמו מאד. הוא עומד איתן על הבמה, כריזמטי מאד, מודע לכך שכולם מתבוננים בו ויודע שגם אם איננו מסתכל אליהם, הם מקבלים את מה שיש לו לתת באהבה רבה ובאמון מוחלט. אין סתירה בין הדברים. מצד אחד, על הזמר להיות מרוכז לחלוטין במה שהוא שר, להיות מודע לרגשות שנובעים ממנו וכן גם לקול שלו ולהבעה הקולית שיש בכליו. מצד שני, הזמר זוכר שהוא שר לאנשים, יוצר איתם קשר דרך השירה ובעצם שירתו נותן להם לחוות חוויות אמנותיות ורגשיות גבוהות יותר מאשר אלה של היום-יום. ועל כך הקהל מודה לו מעומק ליבו, ולכן התשואות הרמות שהוא מקבל.

אני מרגישה שלמדתי משהו חשוב דרך ההקשבה וההתבוננות בזמר הזה.

----------

דרך אגב, שמו של הזמר הוא Dmitri Hvorostovsky והוא נפטר לפני כמה חודשים ממחלה. אם הוידאו הזה עורר את התלהבותך - מומלץ לחפש אותו ביוטיוב. אני כבר עושה זאת.

לקבלת ניוזלטר וטיפים בנושאי פיתוח קול ושירה

מלא/י את הטופס:

תודה על פנייתך!

תגיות
bottom of page