באחד השיעורים עבדתי עם תלמידה על שיפור הטכניקה לשיר שהיא עמדה להקליט.
עבדנו על עוצמה קולית גדולה, עם שימוש בבלטינג, מיקס חזה, צלילי ראש חזקים והתמודדות עם מעברים לא פשוטים בין הרגיסטרים.
התלמידה ביצעה את השינויים היטב, ובסיום השיעור הוריתי לה לתרגל אותם יום-יום כדי להטמיע אותם ולבצע את השיר בדרך החדשה, כך שלא תצטרך לחשוב על כל מהלך ולהיות מרוכזת רק בטכניקה.
אימון יעיל לפני כל משימה חדשה
כדי לשכלל יכולת כלשהי לרמה גבוהה, על האדם להתאמן במשך זמן מסוים, באופן כזה שיקדם אותו בהדרגה ויוביל אותו לביצוע בו אין צורך להתרכז בכל פעולה לחוד אלא בזרימה ומיומנות טובה.
כמו כל דבר חדש שאדם לומד לבצע, בתחילה לא ניתן לעשות זאת בדרך זורמת וטבעית, עד לרגע בו זה נעשה מוכר ונוח באופן יחסי.
חשיבה מרובה מדי בזמן פעולה פיזית עלולה לגרום למעצורים שאינם מאפשרים את הזרימה והתנועה קדימה לביצוע משימה.
מדובר כאן על כל משימה, כמו בישול ואפיה, שזירת פרחים או עיצוב בתים, והשירה אינה שונה מבחינה זו.
להפסיק להתאמן לפני ההקלטה
מסתבר שנאמר לה על ידי המפיק המוזיקלי שלה, שעליה לעזוב את התרגול על השיר ולהגיע נקיה ורעננה להקלטה.
התגובה הראשונה שלי הייתה של התקוממות על כך.
האם היינו אומרים לנגן גיטרה להפחית באימונים שלו לקראת הקלטה חשובה?
האם היינו אומרים לאצן אולימפי להפחית מאימוני הריצה שלו לקראת מירוץ חשוב?
התגובה האינסטינקטיבית שלי הייתה – "כמובן שלא".
בכל זאת, החלטתי לבדוק את הנושא, ופניתי לשוחח על כך עם בעלי, שהיה שחיין תחרותי בעברו.
הסתבר לי שהוא אכן הכיר את הנושא וסיפר שכך בדיוק הוא וחברי הקבוצה שלו התבקשו להתאמן, בשבוע שלפני תחרות משמעותית.
מה זה Tapering Down
התחלתי לקרוא מאמרים על הנושא.
בתחילה מצאתי כאלה שעוסקים רק בספורט, בו המחקר על אימון ותחרויות מפותח פי כמה מאשר בעולם המוזיקה בכלל, ובשירה בפרט.
ואז גיליתי – שכן, זה אכן מושג ונוהג קיים וידוע.
המושג נקרא Tapering Down , ובו מתאמנים בעוצמה, אבל בפרקי זמן קצרים יותר, עד לרגע של תחרות או הופעה חשובים, ויש על כך מחקרים מבוססים רבים.
המטרה היא –
להגיע למיטוב ביצועי השיא של הספורטאי או המבצע עם מזעור ככל האפשר של העייפות.
הדבר נעשה דרך הפחתת עומס האימון בימים האחרונים לפני תחרות, הופעה, מבחן או הקלטה חשובים.
עקרונות Tapering Down
אסכם כן את עיקר הדברים, ואחבר בין ההמלצות לספורט ולהופעה/ הקלטה בתחום השירה.
הפחתה של 40-70% בנפח האימון היא אופטימלית (כל זמר צריך להשוות את כמות הזמן הרגילה בה הוא מתאמן ולהפחית ממנה אחוזים אלה).
המיקוד הוא על אימון איכותי במקום על עוצמתי (סעיפים 5, 6)
יש לפרוס את האימון לקראת הופעה לאורך הימים עד להופעה, ולא למקד אותם בזמן קצר ודחוס מדי
בימים האחרונים לקראת ההופעה יש להפחית מהעומס באימון מבחינת אורך האימון, תוך שמירה על איכות טובה באימון עצמו
באימון יש להעדיף אימון על משפטים ספציפיים, אלמנטים ממוקדים יותר במקום להריץ את השירים שוב ושוב מתחילה עד הסוף. (הערה שלי - הדבר נכון ומועיל גם לאימונים רגילים לאורך הזמן). למשל: חלוקת נשימות במשפטים קשים מבחינה זו, קפיצות גדולות קוליות, מהירות משפט, משמעות משפטים מסוימים, ועוד.
לאחר כל אימון יש לבצע cool down ("קירור") ולאפשר לקול לנוח ולהתאושש.
חשוב לשתות מספיק נוזלים, לנוח ולישון היטב בימים אלה.
זמרים רבים יכולים ומעדיפים להתאמן פעמיים ביום למשך פרקי זמן לא ארוכים (30-45 דקות בכל פעם), אבל על הזמר לשים לב ליכולות האישיות שלו ולא ללכת רק על פי תכנית שרירותית שאינה מתאימה לו.
באופן כללי - יש להקשיב לתגובת הגוף והקול, לדעת מתי להפסיק ולנוח, עד כמה ניתן לאמץ את הקול בימים אלה. הדבר דורש התאמה מתמשכת של אורך זמן האימון ורמת העומס בכל אימון.
רק הקשבה לגוף ולקול באותה תקופה תביא את הזמר להבנה מה עליו לעשות
כדי להגיע במיטבו לרגע הגדול ולהצליח לבצע את מה שרצה לבצע.
הטעות - התשה עד לרגע החשוב ביותר
לאורך השנים, כשבחנתי זמרים בסוף סמסטר (במסגרת לימודים ב"רימון") היו כאלה שהגיעו צרודים וסחוטים קולית למבחן.
כששאלתי אותם לסיבת הדבר, הם סיפרו שהתאמנו כל-כך הרבה לפני המבחן, כולל "חימום" קולי מסיבי לפני המבחן (באותו היום), עד שזה הרס להם את הקול.
כאן המקום להזכיר שהמושג "חימום" אינו תרגול שלם אלא הכנה קצרה ויעילה לקראת הפעילות עצמה,
בין אם זה מירוץ מרתון, מופע בלט או הופעה/מבחן/ הקלטה של שירה.
התחלתי להנחות את תלמידיי איך להתאמן לקראת הופעה או מבחן, וההדג היה על
אימון לאורך תקופה מתמשכת, באופן קבוע, עם מודעות לדגשים שצריך לשים לב אליהם
חימום קצר ויעיל (אותו אנו לומדים לבצע בשיעור)
וכך להגיע למבחנים או הופעות עם קול וגוף בריאים ורעננים.
בחזרה לזמרת שלנו...
הבנתי שבעצם לאורך השנים גם אני נהגתי כך, לפי גישת Tapering Down.
אז לא ידעתי שיש לכך שם, מחקרים וגישה מסודרת לאימון, אלא פעלתי על פי ההיגיון והלקחים שלמדתי מסביבי.
אמנם בסיפור הזה היא עדיין לא השלימה את האימון שלה לקראת הטכניקה החדשה שהוסיפה לביצוע שלה.
לכן, לדעתי היא לא אמורה להקליט את השיר עדיין, עד שתסיים להפנים את מה שלמדה.
אז היא תוכל להפחית בכמות האימונים ולהגיע רעננה להקלטה, כמו שהמפיק המוזיקלי המליץ לה לעשות.
(כמובן שאין לי שליטה על מה שיקרה בפועל)
ובכל זאת, מה המסקנה שלי מהסיפור הזה?
אמנם נראה כאילו הסיפור של התלמידה שונה מהמסקנות שלמדתי, אבל -
עצם העלאת השאלה גרמה לי ללמוד נושא בדרך מודעת ומבוססת יותר,
ולכן אני חושבת ומקווה שגם אתם, אלה שקוראים את הבלוג, מפיקים מכך תועלת...
---------------
מוזמנים לקרוא מאמרים שלי הקשורים לנושא אימון בשירה:
---------------
אשמח לדעת איפה השיחה והנושא האלו פוגשים אותך.
אפשר לשלוח לי מייל חוזר לכאן - tamik.vocalwisdom@gmail.com
-------------------
ההרשמה לקורס שלי להכשרת מורים לפיתוח קול בעיצומה.
ניתן להתרשם מתכני הקורס כאן
------------------
לפרטים על הספר שלי
מעניין ורלוונטי מאוד. מתלבטת איך זה עובד עם חזרה גנרלית שבדרך כלל סמוכה מאוד ליום המופע.