פוסטים מומליצים
פוסטים אחרונים
ארכיון

לקול חיים משלו - הפער בין התנהגות הקול בזמן אימון ושיעור לבין מה שקורה לו בהופעה

איך זה קורה שבזמן הופעה קורים 'ניסים' בקול שלא קורים בשעורים וגם לא בחזרות?

ומצד שני,

איך קורה שבזמן הופעה, כל מה שתכננו והתאמנו עליו, משנה את צורתו ואפילו פוגם באיכות ההופעה שלנו?


בשיחה שלנו היום, "הקוראות בקול", רותי חלבני ואני, תיארנו מצבים שונים בתכלית, שקורים לזמרים וזמרות על הבמה מסיבות שונות.

שאלנו את עצמנו:

• אילו מרכיבים עיקריים יכולים להשתנות בין תרגול לבין מצב הופעה?

• מה קורה לקול בזמן הופעה שכה שונה ממצב תרגול?

• איך זה שלפעמים קורה "קסם" בהופעה, ולפעמים – לא?

• על מה ניתן לסמוך בהופעות, ועל מה לא?


השיחה שיעשעה אותנו מאד בכמה מקרים כי יכולנו לראות כל אחת את עצמה בשלב מסוים במסלול חייה המוזיקלי והבימתי.


הנה כמה גורמים שמתנהגים שונה בהופעות מאשר בשיעורים ובתרגול האישי:

  • נשימה

  • דיוק בצלילים

  • נוכחות - להיות ברגע ההווה

  • דיוק בצלילים

  • רגיסטרים

  • קצב - חוסר שמירה עליו או שינוי קצב על ידי גורמים אחרים

  • זכרון - מילים, פראזות, סימונים שסימנו בתווים לא נמצאים מולנו

מתברר שכל הגורמים קשורים זה בזה וכל אחד משפיע על האחרים:

למשל:

התרגשות יתרה עלולה לגרום לעליית דופק הלב וכמות האדרנלין בגוף, ולכן

  • לגרום לנשימה רדודה ומהירה

  • להוביל לשאיפות קצרות ובהולות

  • לחוות חוסר אוויר מספיק לסיים משפטים

  • לזיוף הצלילים כלפי מעלה בגלל עודף אוויר ואדרנלין

  • שינוי במהירות הביצוע מזה שהיה בחזרות

  • להצפה רגשית וחוסר שליטה כללי

  • לאבדן הזיכרון והריכוז לגבי הטסקטים, הכניסות המוזיקליות

  • לחץ קולי רב מדי בגלל ההתרגשות

  • אובדן שליטה על מעברים בין רגיסטרים

  • חוסר חיבור למשמעות השירים בגלל חוסר יכולת להיות בנוכחות בהווה


ישנם גורמים שונים בהופעה שאינם נוכחים בזמן השיעור או התרגול העצמאי

  • הימצאות אנשים חדשים על הבמה - אנשי במה שלא מכירים אותנו, סאונדמן, במאים, קולגות

  • קהל מתאים או לא מתאים לנו, ומכאן הבדל בתגובת הקהל להופעה שלנו, לתקשורת טובה או לאדישות

  • חלל שאיננו מכירים - לאן להסתכל? כמה רחוק לכוון את ההופעה? כמה להסתובב על הבמה?

  • סאונד שיכול להשתבש או להעצים את הקול

  • נגנים - קשר מוזיקלי ואישי איתם - עובד או לא

  • תנאי אקוסטיקה באולם - טובים ומעצימים, גרועים עד למצב בו לא שומעים את עצמנו

  • תנאי סביבה - אוויר לח, יבש, קור, חום, אבק, עשן, עשן במה

  • ביגוד לא נכון - נעליים לא נוחות, בגד שאינו מתאים לאישיותנו. הזכרנו "חוק" שממליצות לזכור אותו (מנסיון מר...): לעולם לא לעלות לבמה עם משהו לא נוח או שלא התנסית איתו קודם!

אבל יש תקווה!

נוכחנו מנסיון חיינו שהכנה מדוקדקת להופעה, שכוללת את

  • הכנת השיר בע"פ (מנגינה, קצב, מילים)

  • הכנת הטקסט מבחינת הגייה

  • הכנת הטקסט מבחינת הגשה

  • עבודה על העיבוד לבד ועם נגנים

  • אלתור וקישוטים (אם יש)

  • הכנת דברי הקישור

  • בחירה נבונה של בגדי הבמה

  • בחירת התנועה על הבמה

  • בחירה טובה של נגנים

  • חזרות עד כמה שניתן עם הנגנים

  • כמובן - להיות במצב קולי מצוין ע"י אימונים מתוכננים היטב

יכולה לעזור להתמודד עם כל הגורמים המשתנים האלה ולהפחית למינימום את הסיכוי להיכשל.

חוויית המופיע אולי לא תהיה טובה במיוחד כשמתעוררות בעיות שונות (והן מתעוררות לעתים קרובות),

אבל עדיין ניתן להצליח בהופעה ולרגש את הקהל.

זה סוד המקצועיות!

מזמינה להקשיב לשיחה שלנו, הקוראות בקול


השיחה קיימת גם כאודיו בפודקאסט:

בספוטיפיי , Apple או אנקור

יהיה נחמד אם תשאירו תגובות, תשאלו שאלות ותעשו "לייק", שנדע שהייתם איתנו:)