top of page
פוסטים מומליצים
פוסטים אחרונים
ארכיון

האם מורה לפיתוח הקול אמור לעשות את כל זה???/ פרק 36

תלמידים פונים ללמוד פיתוח קול מסיבות שונות. על חלקן דיברנו בעבר ("אלף סיבות לשיר"), אבל ככל שחשבנו על כך יותר, הסתבר לנו שיש הרבה יותר מאלה שמנינו.

אצל כל אחד שפונה יש תמונה רחבה מסוימת אותה הוא רוצה להגשים בעזרת המורה שלו, אבל לא תמיד הדברים נאמרים, או שלעתים המורים לא מבינים לעומקם את הבקשות האלה…

מזמינה להקשיב לפודקאסט, ו/או לקרוא את הבלוג.

מתחת למאמר נמצא סרטון השיחה



מערכת יחסים בין מורה לתלמיד מזכירה במידה מסוימת זוגיות רומנטית…

שני הצדדים מגיעים עם ציפיות שבן הזוג והזוגיות אמורים לממש, חלומות שמצפים שיגשים, חוסרים בנפש שהשני ימלא.

המציאות מראה שבלתי אפשרי שאדם אחר ימלא את כל הציפיות האלה, ועל בני הזוג לדעת להתמודד עם המציאות ולעשות את המיטב עם מה שנשאר:)


בואו נראה אילו ציפיות יש לתלמידי פיתוח הקול

  • האם המורה אמור ללמד טכניקה קולית טובה, מחזקת ומבססת ביטחון קולי עצמאי?

  • האם המורה אמור להיות קהל אוהד, מפרגן, מכיל הכל בלבד לתלמידים?

  • האם המורה אמור לתת להנחיה איך לשיר בכל רגע, היכן להחליש או להגביר, מתי להדגיש ומתי לרכך?

  • האם המורה אמור להנחות אותו לעצמאות קולית כזמר בהמשך דרכו?

  • האם המורה אמור להנחות בכל סגנון, או רק בכמה בסגנונות מסוימים?

  • האם המורה אמור ללמד אלתורים בסגנון ג'אז, קישוטים שונים, ריפים?

  • האם המורה אמור לבחור את הרפרטואר לתלמיד? ואם כן -איך זה מתבצע בפועל, מהם השיקולים לבחירה?

  • מה עם הגשת השירים?

  • עמידה על במה?

  • שימוש במיקרופון?

  • עבודה עם זמרים אחרים על הבמה במופעים מרובי-משתתפים?

  • הנחיה לעבודה עם נגנים ומעבדים?

  • האם על המורה להכין את התלמידים לבי"ס גבוה יותר למוזיקה – החל ממגמת מוזיקה בתיכון, דרך קונסרבטוריון ברמה גבוהה, מכללה וכלה באקדמיה למוזיקה?

  • האם עליו להכין את תלמידיו לאודישנים למופעים שונים כמו אופרות, מחזמרים?

  • האם על המורה להיות נוכח בכל ההופעות של תלמידיו?

  • האם על המורה לנגן וללוות את תלמידיו?

  • האם מחפשים מורה בעל קשרים בתעשיה?

- האם עליו לקשר בין התלמיד למנהל מוזיקלי, אמרגן, סוכן אמנים?

- האם עליו למצוא/לארגן לתלמידיו הופעות?


האם את כל זה יכול מורה לפיתוח קול אחד לספק/לעשות?


מהן לדעתנו המטרות שחייבות להיות אצל מורה לפיתוח הקול, ואילו מטרות הן משניות-יחסית למקצוע

  • הוראת טכניקה קולית

  • הרחבת ידע מוזיקלי (גם אם אינו מתבטא בקריאת תווים)

  • הרחבת רפרטואר

  • הנחיה לסגנונות מוזיקליים שונים (אבל לא הכל)

  • הגשת שירים בדרך אותנטית

  • הכנה הדרגתית של התלמידים לקראת עצמאות יחסית במקצוע - שליטה טכנית-קולית והגשת שירים

כל השאר זה בונוס.

על המורה להחליט מה מכל אלה חשוב ומתאים לו ללמד ולהעביר לתלמידיו, ועל מה הוא מוותר או שאינו מעוניין בכך.

הדבר לא יוריד מערכו כמורה כיון שהוא נותן לתלמידיו את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב.

הטעות מתרחשת במקרים הפוכים - כשמורים נכנסים לעולמות שאינם מומחים בהם מתוך יומרה להיות מומחים, ומטעים את תלמידיהם.


החשיבות של הגדרת המטרות והציפיות

תלמידים שפונים למורה ללמוד איתו מכוונים בוודאי לחלק מהמטרות המוזכרות כאן.

חשוב שידעו לאיזו מטרה הם הולכים ויספרו למורה מהן המטרות האלה.

ככל שהתלמיד יודע טוב יותר לאן ולמה הוא מכוון – כך קל יותר למורה לספק לו את מה שהתלמיד זקוק לו.


שילוב של מורים בעלי תחומי ידע שונים

אם התלמיד מבקש דברים מסוימים שהמורה אינו יכול לספק – על המורה להיות גלוי ולציין שאינו מלמד את זה.

לתלמיד יש ברירה לחפש מורה אחר, מתאים יותר, או להסכים שהלמידה תתמקד במה שהמורה יכול לתת עכשיו ולחפש במקביל, או מאוחר יותר, את המורים שיכולים להשלים את החסר.

למשל:

  • מורה לטכניקה קולית יחד עם מורה לאלתור ג'אז.

  • מורה לטכניקה בסיסית נכונה יחד עם מורה אחר לאפקטים קוליים.

עוד אפשרויות להתמחויות:

  • מורה להכנה לאודישן

  • ביצוע בסגנון מסוים: רוק, אפקטים קוליים, אלתור, ריפים, מחזמר ועוד

  • מורה לשירה בסגנון מחזמר, אופרה

  • מאמן ונגן שילמד את התווים הנכונים לביצוע וילווה את הזמר, בחזרות, מבחנים ו/או בהופעות

  • מעבד מוזיקלי

  • מפיק מוזיקלי

  • מורה לריקוד, כוריאוגרפיה

  • עזרה ומיכה נפשית עם פחדי במה


חשוב שמורה יעזור לתלמידיו להשתחרר ממנו בהמשך הדרך ושיצאו לעצמאות כזמרים.

חשוב שכל זמר ידע מה עליו לעשות כדי לתוצאה זו אח אחרת, איך להתגבר על קשיים שמופיעים בקולו או בפרשנות שלו לשירים ואילו פעולות עליו לעשות כדי להתקדם הלאה.

לשם כך על המורה להיות בעל ידע רב בנושאים הכוללים טכניקה קולית, בריאות הקול, סגנונות מוזיקליים שונים, ידע מוזיקלי נרחב ויכולת לטובה ביחסי אנוש.

------------

רותי ואני, הקוראות בקול, שוחחנו על הנושא, ואני מזמינה להקשיב לווידאו כאן למטה



לקבלת ניוזלטר וטיפים בנושאי פיתוח קול ושירה

מלא/י את הטופס:

תודה על פנייתך!

תגיות
bottom of page