top of page
פוסטים מומליצים
פוסטים אחרונים
ארכיון

אל תלכו ללמוד פיתוח קול –זה יהרוס לכם את יכולת ההבעה הרגשית!


מדי פעם אני נחשפת לדעה זו, והאמת שהיא מרגיזה ומתסכלת אותי.

נזכרתי בזה לאחר שראיתי התכתבות במייל של קבוצה מקצועית לענייני שירה על קורס לשירה של כריסטינה אגילרה. בווידאו שהיא מקדימה לסדרה היא אומרת שלא כדאי ללמוד אצל מורים לפיתוח קול כי הם יכולים להרוס לזמר את נשמה (the soul) שממנה הוא שר.

שמעתי את הדעה הזו כבר מספר פעמים, ואני מניחה שהיא די רווחת בעולם המוזיקה. הייתה לכך הצדקה מסוימת בעבר, כשכמעט כל המורים לימדו רק את השירה הקלאסית, וזמר של מוזיקה פופולרית נשאר לבדו עם הקשיים הקוליים שלו.

כשלמדתי פיתוח קול ב-6 השנים הראשונות לכך, למדתי רק שירה קלאסית כי זה מה שהיה מוצע בעולם השירה. למדתי דברים חשובים ונפלאים על הקול שלי, אבל במקביל הייתי שרה את שירי הקאנטרי והמחזמר שאהבתי לשיר, ולא היה כמעט שום קשר בין הטכניקה שלמדתי בשיעורים לבין מה שביצעתי בפועל. לכן נאלצתי להתמודד לבד עם הבעיות הקוליות שלי, ולא תמיד בהצלחה.

פעם אחת המורה שלי הגיעה לשמוע אותי שרה במועדון בו הופעתי בשירה עם הגיטרה. היא באמת רצתה להבין מאיזה עולם קולי ומוזיקלי הגעתי. היא ישבה לה בפינה חשוכה כל הערב, לא ראיתי את פניה ותגובותיה, אבל לאחר שהערב הסתיים ניגשתי אליה. היא נראתה נבוכה...לבסוף אמרה: את שרה מקסים תמי, אבל אני לא מבינה כלום בסגנון הפקת הקול הזה ולא ממש יכולה לעזור לך בכך...

כמה שנים אח"כ הגעתי ללמוד אצל רחל הוכמן, והיא הראתה לי בדרך ברורה מאד שיש טכניקה בריאה וטובה שמתאימה לסגנון השירה שאני בוחרת לשיר, ושלא הכל צריך להיות בסגנון קלאסי.

האם לימוד פיתוח קול יכול "לייבש" את ההבעה מהלב?

כן, הוא יכול, אבל זה באמת תלוי במורה ובגישה שלו. אם המורה שם דגש רק על עניינים טכניים ושוכח, או שאינו יודע להפנות תשומת לב וזמן בשיעור להבעה הרגשית דרך הקול – התלמיד הופך להיות טכנאי של הקול, ללא הגשמת המטרה הראשונה שלשמה הגיע לשיעורים – להביע את עצמו דרך הקול.

"רק דרך הרגש תצליח לשיר היטב ולפתור את כל הבעיות הטכניות שלך!"

אבל גם הגישה האחרת - היא לא נכונה! נכון שיש זמרים, אולי כמו כריסטינה אגילרה, שמצליחים להגיע לרמה גבוהה בשירה ללא הנחייה של מורה, אבל אלה לא הרוב. רבים נאבקים עם בעיות טכניות שמגבילות אותם מלהביע את עצמם בדרך בה היו רוצים, ופיתוח הקול היה יכול לשחרר אותם מהמגבלות האלה!

מה כן נותנת לנו הוראת פיתוח הקול טובה?

הוראת פיתוח קול מנחה את התלמיד לגלות את היכולות והאפשרויות שיש בקולו, תוך שמירה על בריאות הקול והעצמת היכולות שלו. פעמים רבות זמרים לא יודעים על קיומו של הפוטנציאל הקולי שלהם, כי "אנחנו יודעים רק מה שאנחנו יודעים", ומה שאיננו יודעים – איננו שואפים אליו.

זהו אחד מתפקידיו של מורה הקול – לזהות את הפוטנציאל החבוי באלה שבאים ללמוד איתו ולגרום להם להיפתח לשם ולרצות להגיע רחוק יותר.

יותר מזה, מורה טוב לא רק שלא "חוסם את ביטוי הנשמה", אלא יכול לעזור לתלמיד שלו לפתוח ולשחרר חסימות שמפריעות לו לבטא את עצמו במלוא יכולתו. חלק מהחסימות האלה הן פיזיות, וצריך לזהות אותן ולטפל בהן, לפני שהקול יכול לבטא את עצמו בצורה אותנטית, רגשית, פתוחה ובריאה.

  • אם בא לך לדעת יותר,

  • להיות מורה מעולה עם המון ביטחון בדרך העבודה שלך,

  • לטפל בכל תלמיד על פי הצרכים שלו,

  • לאבחן בעיות במדויק ולדעת אילו פתרונות מתאימים לכל בעיה -

שמחה ליידע אותך שבנובמבר 2016 (ממש בקרוב!) אני פותחת עוד מחזור של הקורס להוראת פיתוח הקול

"ארגז הכלים של המורה לפיתוח הקול".

אני מזמינה אותך להיכנס לקישור על הקורס כאן.


לקבלת ניוזלטר וטיפים בנושאי פיתוח קול ושירה

מלא/י את הטופס:

תודה על פנייתך!

תגיות
bottom of page