top of page
פוסטים מומליצים
פוסטים אחרונים
ארכיון

איך לתת משוב לפני ואחרי הופעה/ הקוראות בקול/ פרק 49

להאזנה לפרק - כאן או בספוטיפיי, הקוראות בקול

מתחת למאמר ניתן להקשיב לסרטון השיחה


חלק נכבד מיחסי מורה ותלמיד לפיתוח קול כולל בתוכו הכנה להופעות, אודישנים ותחרויות, ויש מקום רב למשובים שהמורה נותן לתלמידיו בנושא זה.

הבעיה מתעוררת כשלא יודעים להבדיל בין סוגי המשובים השונים בתזמון שסביב האירועים,

ולכן משוב שהיה אמור להועיל ולקדם - עלול אפילו לקלקל ולהרוס הופעה טובה.

אמנם יש מקום למשוב קבוע לאורך כל תקופת הלימוד עם מורה,


בשיחה זו ניגע בדרך בה המורה יכול לתת משוב והנחיה לתלמידיו בזמנים מאד מסוימים,

שהם די קריטיים להתקדמות והעצמת היכולת של התלמיד.


יש מקום למשוב קבוע לאורך כל תקופת הלימוד עם מורה.

זהו חלק עיקרי בתהליך הלימוד (בכל מקצוע), כדי לאפשר התפתחות והתקדמות.

השיחה שלנו היום מתמקדת בסוג מסוים של משוב שהעיתוי שלו הוא סביב מופע -

לפני (שני מועדים), מיד אחרי, כמה ימים אחרי ההופעה.


[לא נרחיב כאן על הנושא - "איך לתת ביקורת", כי זהו נושא רחב וגדול בפני עצמו שנרצה לעסוק בו בעתיד]


חשוב להתאים את המשוב לפי שלב הלימוד ורמת הניסיון של כל תלמיד

כמו בכל מצב בחיים, הדברים תלויים בנפשות הפועלות

ואין לפעול בנוקשות קפדנית ולדייק את זה כך בכל פעם ועם כל תלמיד. זהו מעין ממוצע המבוסס הן על מחקרים על למידה והן על ניסיון החיים שלנו כבני אדם וכמורות.


פרקי הזמן שנעסוק בהם

  1. 7-14 ימים לפני ההופעה

  2. 1-2 ימים לפני ההופעה או ביום ההופעה, שיעור אחרון לפני ההופעה

  3. מיד אחרי ההופעה (אם המורה נוכח בהופעה)

  4. 3-7 ימים אחרי ההופעה

הדרך בה על המורה לכוון ולתת משוב משתנה בכל זמן.

בשיחה שלנו נדבר על ההבדלים האלה ומה כדאי לשקף לתלמיד בכל שלב.


7-14 ימים לפני ההופעה

בפרק זמן יש עדיין למורה ולתמיד זמן לשינויים, אם הם נדרשים.

מה בודקים:

  • האם הסולם מתאים

  • האם יש בעיות טכניקה שצריך לפתור

  • האם יש התאמה בין ביצוע השירה לבין העיבוד הקיים

  • לחזור על הגשת כל שיר ולוודא שיש התפתחות ועניין בביצוע כל שיר

  • תנועה על הבמה - מחוות ידיים וגוף

  • לחשוב יחד על מילות קישור וסדר השירים בהופעה


1-2 ימים לפני ההופעה

כאן כדאי להתרכז בדרך ההופעה עצמה - עמידה ותנועה על הבמה:

  • תנועה שלמה על הבמה (ריקוד, הליכה לכיוונים מסוימים, פניה לכיוונים שונים)

  • החלטות מתי לשבת על כסא ומתי לעמוד

  • החלטות מתי להחזיק מיקרופון חופשי ומתי להשאיר על הסטנד

  • מילות קישור מתאימות

  • מה ללבוש


מה לא לעשות באופן כללי?

  • לא להכניס רעיונות חדשים יותר

  • לא לשנות החלטות טכניות - הסתייגות - אלא אם מופיעה בעיה טכנית שלא היתה קודם, מסיבות שונות כמו מחלה, תשישות קולית בגלל אימון-יתר, פחדי במה המגבילים את יכולת וכו'. במקרים כאלה חייבים להתיחס למגבלה שהופיעה ולעשות החלטה ברורה איך ומה לשנותחשוב

  • להתעלם ככל האפשר מנושאים שלא הושלמו, אלא אם הם קריטיים להצלחת ההופעה וניתן ללמוד אום ברגע האחרון

דוגמאות לרעיונות חדשים שקשה עד בלתי אפשרי ליישם רגע לפני ההופעה

שינוי מיקום על הבמה;

שינוי לעיבוד;

שינוי בטקסט;

שינויים טכניים:

  • שינוי סולם - אפשרי למנוסים, קשה מאד לחסרי ניסיון;

  • שימוש ברגיסטרים שלא עבדו עליהם להופעה

  • מיקום הנשימה

  • שינוי האינטרפרטציה האישית

מה כן לעשות באופן כללי?

להתייחס לכך כאל הופעה בפני המורה ולעשות לעשות "הרצה" של השירים:

  • לשיר כאילו לקהל שנמצא מחוץ לחדר

  • להתגבר על שכחה אם היא קורית ולא לעצור לתקן

  • להתגבר על קשיים טכניים שצצים

  • אפשר גם עם מילות הקישור (תלוי בזמן שיש בשיעור הזה)

  • לתת משוב חיובי ככל האפשר. אין צורך להגזים, אלא לתת לתלמיד הרגשת ביטחון בעצמו


בזמן ההופעה, אם המורה נוכח

מומלץ שהמורה ירשום לעצמו הערות על ההופעה.

מה כדאי לרשום?

מומלץ לתעד את הדברים הבאים בכתב לגבי כל שיר, וכן את ההתרשמות הכללית לגבי ההופעה כולה.

  • הכניסה לבמה

  • עמידה ותנועה על הבמה - מה עבד יותר ופחות

  • דברי הקישור - מה עבד יותר ופחות

  • יצירת קשר עם הקהל

  • יצירת קשר עם הנגנים

  • טכניקה קולית - מה עבד יותר ופחות

  • הגשת השירים - מה עבד יותר ופחות


מיד אחרי ההופעה

אחרי הופעה זמרים נמצאים במצב נפשי נסער למדי ולא מסוגלים להתרכז דרך רגילה והגיונית.

בנוסף, הם בד"כ מוקפים באנשים רבים ואין הזדמנות אמיתית לשיחה מעמיקה.

לכן אין טעם לתת משוב רציני ומשמעותי בשלב זה.

מה לעשות?

על המורה להיות חיובי ככל האפשר ולציין בקצרה את החוויה החיובית שעבר בהופעה.


מה לא לעשות?

  • לא לציין את מה שלא עבד

  • לא להיכנס לעומק ניתוח של הביצועים וההופעה. את זה יש להשאיר לזמן שיגיע כמה ימים אחרי ההופעה


3-7 ימים אחרי ההופעה

זה הזמן לניתוח ההופעה ולהפקת לקחים.

  • הדבר הראשון הוא לשמוע מהתלמיד על החוויה שעבר בהופעה ולהתייחס לחוויה זו.

  • אם יש סרטון שניתן לצפות בו - זה הדבר הטוב ביותר.

  • זה הזמן לחזור על ההערות שהמורה רשם ולעבור על כל סעיף

  • רצוי וחשוב שהתלמיד יתעד לעצמו את ההערות, או שהמורה יתן לו עותק מסודר שלהן

  • חשוב להזכיר את מה שנלמד כאן כשמכינים את ההופעה הבאה, כדי שיהיה יישום מלא בהמשך


התפקידים של משוב Feedback של מורה לתלמיד/זמר

משוב חיובי עזור באופן משמעותי להעלאת הביטחון העצמי.

חשוב שהמשוב שיתבצע במרחב שבו התלמיד מרגיש בטוח, נותן אמון במי שנותן לו משוב ומתאפשר לו לשאול שאלות ולשתף קשיים והתלבטויות לגבי השירה/המופע


תפקידי המשוב באופן כללי

  • לעודד מוטיבציה בתלמיד להשתפר

  • לעודד התנהלות עצמאית בהכנה למופע ובמופע עצמו

  • לטפח יכולות שקיימות ולקחת אותם לשלב הבא

  • להוקיר הצלחות והישגים עד כה

  • לעודד לימוד לטווח ארוך

  • להקנות לתלמיד מפת דרכים שתעזור לו להתכונן למופע הנוכחי או למופע הבא

  • לעודד חשיבה חיובית


דוגמאות למשובים חיובים לאחר מופע

רותי:

דבר ראשון, הנוכחות הבימתית שלך היתה נפלאה, אפשר היה לראות איך יצרת קשר טוב עם הקהל. העבודה שאת משקיעה בלימודי הקול שלך ניכרת מאד בהופעה.

אך בכל זאת, הבחנתי שהיו כמה מקומות שדורשים התייחסות. בשיר זה וזה… היו כמה מקומות שהטון לא היה יציב. ובכמה מקומות מאד טעונים רגשית, חושבת שיהיה טוב אם תכנסי עמוק יותר לטקסט מה שיעזור עוד יותר לחיבור שלך עם הקהל.


אתה יכול להיות גאה בעצמך מי היה מאמין שלפני חצי שנה לא יכולת לשיר דו 3 בלי ללחוץ ועכשיו פה 4 מרגיש לך כל כך קליל. עשית עבודה נהדרת ואני מאמינה שאם עוד קצת אימון אתה תמשיך לראות שהטכניקה שלך תתחזק ויהיה לך עוד יותר כיף להופיע ולשיר את הרפרטואר היותר מאתגר שאתה רוצה לשיר.


תמי (המשוב חלקי כיוון שבמקור הכיל הרבה הערו לגבי שירים ספציפיים):

נתת כניסה מצוינת ומרגשת!

המלצה - כדאי להתחיל עם שיר ורק אז לדבר לקהל.

בשיר X - הלהקה מכסה אותך מבחינת באלנס

בשירים x, y, z (כתבתי היכן) היה קשה להבין את הטקסט.

בשיר X הביצוע והעיבוד היו מדליקים! לאורך כל השיר נשארת "הדמות".

המיקרופון ממוקם נמוך מדי - חייב לסדר תוך כדי ההופעה ורצוי לפני כן.


משוב לתלמידים שההופעה שלהם לא היתה מוצלחת במיוחד

חשוב לומר את האמת, כיון שרוב הסיכויים שהתלמיד יודע זאת ולא ירצה שנעמיד נים.

העמדת פנים כאילו הכל בסדר עלולה לפגוע באמון התלמיד.

על המורה

  • לתקף את הרגשת אי ההצלחה או הכישלון

  • למצוא עדיין את הדברים שכן עבדו

  • לבדוק, יחד עם התלמיד, מה ניתן ללמוד מההופעה הזו

  • להגיע להחלטות מה לעשות בהמשך

דוגמה משיעור, רותי:

"נכון, מפעם לפעם, ההתרגשות אחזה בך והשפיעה על היכולת שלך לנשום ברוגע.

זה גרם לזה שלקחת פתאום טמפו מהיר יותר ממה שהתאמנו עליו בשעורים ולקיחת אוויר תכופה יותר.

אני בטוחה שאם תרגילי את עצמך לעשות תרגילי נשימה באופן קבוע,

את תראי שסף ההתרגשות יהיה בשליטה ויהיה לך הרבה יותר קל ליישם את כל מה שאת מתאמנת עליו.

את יכולה להיות גאה בעצמך שעלית לבמה, והוכחת לעצמך שאת מסוגלת לשיר ולהופיע גם אם יש סערת רגשות מסביבך.

אל תתני למופע הזה הפחות מוצלח שלך לתסכל אותך.

להיפך ראי אותו כהזדמנות ללמוד מהאתגרים והקשיים שהופיעו בו,

לעצור רגע ולראות מה כן הלך טוב וממה שאת יכולה להיות מרוצה שהצליח לך.

היו הרבה דברים טובים במופע הזה.

זאת ההזדמנות שלך לבדוק מה הם הדברים שדורשים חיזוק ולהוסיף תרגולים ואימון אישי.


לסיכום

אנחנו כמורות בוודאי עשינו טעויות במתן המשוב שלנו, ולאורך השנים עבדנו על עצמנו ללא הרף כדי להשתפר.

לתלמידים שונים יש יכולות נפשיות שונות לקבל ולהכיל משוב.

ככל שאנו המורים רוכשים יותר ניסיון ורגישות לאנשים אחרים ולמצבים חיים שונים - אנו מסוגלים לדייק יותר את המשובים ולהפוך אותם ליעילים ומועילים לתלמידים.

ממליצות לכל מי שנותן ומקבל משוב להופעה לקחת בחשבון את חשיבות העיתוי ותוכן המשוב

---------------


רותי ואני, הקוראות בקול, שוחחנו על הנושא, ואני מזמינה להקשיב לווידאו כאן למטה


או להקשיב לפודקאסט השיחה שלנו, כאן או בספוטיפיי, אפל פודקאסט ועוד.


חשוב לי לשמוע ולקרוא תגובות שלכם, לקבל שאלות ובקשות לגבי נושאים שתרצו שנעסוק בהם.


מוזמנים לחפש אותי ולעשות "לייק" ביוטיוב, אינסטגרם ופייסבוק



לקבלת ניוזלטר וטיפים בנושאי פיתוח קול ושירה

מלא/י את הטופס:

תודה על פנייתך!

תגיות
bottom of page