top of page
פוסטים מומליצים
פוסטים אחרונים
ארכיון

מה התנאי הכי חשוב להצלחה בשירה?


ככל שמתקדמים בשירה, כך יש רצון למצוא את הדבר האחד, המיוחד והחשוב ביותר שיכול לפתור את כל הבעיות הטכניות בקול.

אנחנו מחפשים את "המפתח להצלחה" בשירה!

  • יש כאלה שמצביעים על הנשימה כדבר המרכזי והחשוב ביותר, וטוענים שאם נקדיש את מירב הזמן לפיתוח הרגלי נשימה נכונים – הרי שנגיע למירב יכולתנו כזמרים.

  • אחרים רואים בתנועה הנכונה הפתרון האחד והיחיד שיכול להושיע כל זמר במצוקה.

  • יש הרואים ברגע התחלת הצליל במשפט הרגע הקריטי ביותר שממנו ינבע כל מה שיקרה בהמשך המשפט.

  • אחרים רואים בזמן המתמשך של הצליל (התחזוקה של צליל לאורך המשפט) את הדבר החשוב ביותר לאיכות הצליל.

  • יש הטוענים שאם נדע לבטא את המילים עם הגייה מדויקת, לסת ולשון משוחררות, הרי שכל הבעיות הקוליות שנוגעות לתהודה ומנעד ייעלמו כלא היו.

  • רבים טוענים שרוגע ואיזון נפשי הם תנאי הכרחי לשירה רגועה, וממנה נובעים כל ההפתרונות לבעיות קוליות הנובעות ממתח.

וכן הלאה.

אבל האם זו יכולה להיות אמת?

פעולת השירה אינה פעולה ליניארית (כזו שכל דבר בה בנוי על דבר קודם) אלא מורכבת מהרבה פעולות שונות שמתקיימות גם כעצמאיות וגם בחפיפה עם פעולות אחרות.

למשל: זמר שפיתח שליטה מרשימה בנשימה שלו, שואף בצורה הרגועה, יש לו מספיק אוויר לכל משפט ששר והוא משתמש היטב בשרירי התמיכה שלו – האם לא יכול לקרות מצב בו הוא ישיר צלילים לחוצים בגלל שהפעיל לחץ מיותר על הלרינקס? כמו-כן, הוא עדיין יכול (למשל) להוריד אותו יותר מדי ולגרום לטון מעומעם ולגרום לעצמו לכאב בגרון.

או זמר שמתחיל את המשפט המוזיקלי היטב, ללא לחיצה מוגזמת לסגירת המיתרים (ללא glottal attack), האם בהמשך המשפט הוא לא יכול להבריח יותר מדי אוויר בנשיפה מהירה מדי, לגרום לצליל להיות אוורירי מדי למרות שהתחיל אותו עם מיתרים סגורים כראוי?

ובאשר לאלה שלמדו להירגע בעזרת טכניקות שונות כמו מדיטציה, מיינדפולנס (קשיבות), יוגה וכו' - האם לא קורה שזמר כזה עדיין מתקשה לסגור את מיתרי הקול שלו, יש לו שבירות בין הרגיסטרים כי לא למד לפתור זאת באופן מקומי, יהיו לו אולי בעיות הגייה?

ברור שכן.

לצערי, ובאמת לצערי, אני נאלצת להודות שאין דבר כזה "תנאי אחד להצלחה בשירה".

כמה נחמד וקל היה לומר ש"אם תעשה כך וכך - הצלחתך כזמר מובטחת!"...

שירה היא שילוב של הרבה פעולות פיזיות יחד עם גישה שכלית נכונה וגישה רגשית חיובית ותומכת. כל אלה חייבים להתקיים כדי שהשירה שלנו תוכל להגיע למעלות הגבוהות ביותר שלה.

התהליך איננו קל, והדבר דורש גם מהמורה לקול וגם מהתלמיד לשירה להסכים להתאמן ולהשתכלל מבחינת הידע שלהם בכל התחומים שהזמר זקוק להם.

אזכיר כאן כמה מהם:

  1. יציבה ותנועה נכונה

  2. נשימה מתאימה לדרישות הרפרטואר. גם תמיכה מתאימה לסעיף זה.

  3. שליטה במיתרי הקול, סגירת מיתרים טובה.

  4. מנעד גדול.

  5. יכולת שליטה ברגיסטרים השונים, מעבר חלק ביניהם.

  6. איכויות קוליות שונות המתאימות לסגנונות מוזיקליים שונים.

  7. עוצמה טובה ושימוש מגוון בדינמיקה לפי דרישות הרגשיות והמוזיקליות בשירים

  8. יכולת להשתמש בגוונים שונים של הקול ע"פ דרישות השיר

  9. יכולת מוזיקלית טובה, שירה נקיה מזיופים, תחושת קצב טובה ויכולת לתקשר היטב עם הנגנים.

  10. הגייה טובה ויכולת לתקשר את הטקסט ולהיות מובנים

  11. יכולת הגשת שיר מבחינה טקסטואלית ורגשית.

  12. יכולת עמידה על הבמה

  13. יכולת לשווק את עצמו

אם שכחתי משהו – הרגישו חופשי לעדכן אותיJ

קשה מאד להשיג את כל המטרות האלה במחזור חיים אחד, אלא אם לזמר יש את כל התכונות הנדרשות מלידה ובאופן טבעי. מה שעל רובנו לעשות, שוב – מורים ותלמידי שירה כאחד, הוא לשאוף להתקרב לכך ככל יכולתינו, וזה ע"י אימון מודע ומכוון באופן קבוע.

זו כמובן רק אחת מהתמודדויות של מורה בשיעורים שלו.

  • אם בא לך לדעת יותר,

  • להיות מורה מעולה עם המון ביטחון בדרך העבודה שלך,

  • לטפל בכל תלמיד על פי הצרכים שלו,

  • לאבחן בעיות במדויק ולדעת אילו פתרונות מתאימים לכל בעיה -

שמחה ליידע אותך שבנובמבר 2017 אני פותחת עוד מחזור של הקורס להוראת פיתוח הקול במסגרת לימודי החוץ של בי"ס "רימון"

קורס הכשרה להוראת פיתוח הקול

אני מזמינה אותך להיכנס לקישור על הקורס כאן


לקבלת ניוזלטר וטיפים בנושאי פיתוח קול ושירה

מלא/י את הטופס:

תודה על פנייתך!

תגיות
bottom of page