תלמידים שלא רוצים לשיר או לבצע תרגילים בשיעור / פרק 35
ישנם דברים מקובלים שקורים בשיעורי פיתוח הקול. יש מבנה הגיוני וחלוקת זמן בין פעילויות שונות.
טכניקה קולית ויישומה בשירים עומדות בראשן של הפעילויות.
מסתבר שלא תמיד כולם מוכנים "להתיישר" לפי המוסכמות אלה.
בשיחתנו היום דיברנו על 3 סוגי תלמידים שמתקשים או מסרבים ללכת לפי המודל הזה.
נספר מהן הסיבות שאנו רואות, וגם הצעות לפתרונות.
כי בסופו של דבר, אנחנו מאמינות שללא המרכיב החסר – קשה יותר להגיע לתוצאות טובות...
שיחתנו היום מכוונת למורים ולתלמידים כאחד.
מוזמנים להקשיב לפודקאסט, לצפות בסרטון השיחה בתחתית העמוד וגם להמשיך לקרוא את המאמר למטה
מי הם סוגי התלמידים האלה?
יש תלמידים שמסרבים או מעדיפים שלא לעשות תרגילי הקול בשיעורים, ובמקום זאת רוצים רק לשיר. יש ביניהם כאלה שאפילו עבודה ממוקדת על שירים גורמת להם לחוסר רצון. הם פשוט רוצים לשיר.
לעומתם, ישנם תלמידים שפורחים בזמן ביצוע תרגילי הקול, אבל נמנעים ככל האפשר מעבודה וביצוע של שירים. יש ביניהם כאלה ששרים במסגרות אחרות, אבל מול המורה שלהם הם מרגישים לא נוח לעשות זאת ומבקשים להתמקד בטכניקה בלבד.
ויש את אלה שמעדיפים לדבר עם המורה, זמן רב ככל האפשר.
מהן הסיבות?
כמו לכל דבר, ישנן סיבות שונות למצבים האלה.
שאלנו את עצמנו וגם את התלמידים שלנו מהן הסיבות לכך.
חלקם ידעו לענות, חלקם חשבו שהם יודעים את הסיבה אבל נראה שהיתה שם הדחקה מסוימת, וחלקם לא ידעו כלל למה הם נמנעים מהדבר שהם נמנעים ממנו.
אם כך, רוב החקירה היא עלינו, המורות והמורים.
בשיחה הזו אנחנו רוצות להעלות הצעות שונות לסיבות לכך, ואולי נגיע בעזרתן לתלמידים של אחד מהסוגים האלה, וכן להציע פתרונות כדי לעזור להתקדם מהמקום שנראה קצת תקוע…
למה לא רוצים לתרגל טכניקה?
מה תלמידים אומרים על כך?
זה משעמם
זה חוזר על עצמו
זו לא מוזיקה
אני לא רוצה/ מפחיד אותי לשנות את הקול שלי בעקבות התרגילים הטכניים
אני באה לכאן כדי להנות ולא לעבוד קשה כמו בבי"ס
אני מעבר לתרגילים ומה שחשוב זה להכין שיר לאודישן או להופעה
מה נמצא מתחת לזה?
אני פוחד משינויים; אני חוששת שלא ארגיש שהקול שלי הוא"שלי" אלא מיוצר/מעוצב באופן מלאכותי ע"י המורה שלי
אני רוצה להגיע מיד לתוצאות ולהישמע טוב, אין לי סבלנות לעבור תהליכים
לא אוהבת/נבוכה לשמוע את הקולות המשונים שמוציאים בתרגילים
אני חווה קשיים בהתארגנות ומתקשה לעבוד באופן מסודר, ולכן מעדיף להימנע מכל סיטואציה מאתגרת מבחינת סדר באימונים
למה לא רוצים לעבוד על שירים?
מה תלמידים אומרים על כך?
אני לא רוצה להישמע לא טוב באזני המורה אני חוששת מהביקורת שלה אבל בבית/באוטו זה הלך טוב וכאן לא
אני לא מסוגלת לשיר קרוב לאדם אחר (אבל על הבמה אני פורחת)
אני לא רוצה לחקור ולחפור לתוך השירים עם מישהו אחר
אגיע לאמנות בדרך שלי ואיתך (המורה) אעבוד רק על רק טכניקה
מה נמצא מתחת לזה?
פחד מקרבה
פחד מביקורת
קושי להוציא את הדמות הבימתית, שקצת נבוכים ממנה (סקסיות, נועזות, תנועתיות רבה) במפגש אחד-על-אחד
פחד לחשוף את הרגשות העמוקים שנמצאים מתחת לשירים
חשש מהצפת רגשות, לעתים עד בכי ומחנק
למה יש כאלה שמעדיפים רק או בעיקר לדבר?
ישנם תלמידים שהמצב בו הם עם מורה מזכיר להם טיפול פסיכולוגי או כל טיפול אחר שבו מדברים ולא שרים.
יש כאלה שפשוט זקוקים לאוזן קשבת יותר מהכל, וכיון שלרוב נוצר קשר אישי טוב ומהיר עם המורה - הם מעבירים את עיקר המשקל בשיעורים לשיחות
הצעות לפתרונות
לאלה שלא רוצים לתרגל טכניקה
אלה שזה חדש להם, מבוגרים, ילדים או נוער - לעבוד על מוזיקליות, קצב, דיבור, וסולפז' שמביא בסוף לשירה של כמה צלילים בשיעור
שיחה על חשיבות הטכניקה הקולית להתפתחות שלהם כזמרים
להראות מה עוד ניתן לעשות (שירים מאתגרים וקשים להם שרוצים לבצע) ושהדרך לשם מחייבת תרגול
השוואה לספורט, ריקוד, ציור - כל מיומנות שרוצים לבצע היטב
להציע מספר קטן של תרגילים בתור אימון עצמי קבוע במקום מגוון גדול של תרגילים
לקצר את זמן התרגול בשיעורים
להקדיש לשירים יותר זמן אבל להוציא ממשפטים מאתגרים בשירים תרגילים שיקדמו את התלמיד
לעזור לתלמיד עם קשיי התארגנות למצוא זמן בתוך מהלך השבוע כדי להתאמן, לסמן ביומן זמנים מדויקים - 3-4 פעמים בשבוע, אימונים בפרקי זמן קצרים, להראות שניתן להתאמן תוך כדי מהלך החיים
לאלה שלא רוצים לעבוד על שירים
לאפשר היפתחות הדרגתית לפי יכולת התלמיד:
לשאול שאלות לגבי שירים מסויימים, להקשיב למה שמתחולל בהם, לשאול אותם אם הם רוצים לשיר היום. לא בטוח שהם רוצים אפילו שהם באו אלייך. לפעמים שיחרור של משהו בדיבור יכול להוביל לשירה.
לעבוד בתחילה על שירים שאינם מאתגרים מדי ווקאלית ורגשית ומשם להתקדם בהדרגה;
(טכני-מוזיקלי) לאפשר להימנע מהתייחסות רגשית ולהתמקד בפתרונות מוזיקליים ועיבודיים במקום זאת :דינמיקה, האצה/האטה, שינויי הרמוניה, שינויים בעיבוד;
(רגשי) לתת לדבר את הטקסט של השיר ולאפשר לתלמידה להיווכח ברגשותיה דרך טכניקות שונות: החלטה על מילים חשובות בכל משפט, שימוש בדיקציה באופן מכוון, ראיה כללית של התפתחות האנרגיה בשיר, החלטות לגבי נשימות;
לעבוד עם דמיון כדי להרחיק את המורה והתלמיד פיזית (בדמיון), לאפשר לתלמיד לדמות שהוא על במה גם כששניהם באותו החדר;
אם אפשר - תרגול מדי פעם בחדר גדול יותר, או אולם כלשהו; גם עבודה בזום, כשהתלמיד בחדרו הפרטי, יכול לעזור להרגיש פרטיות גדולה יותר;
לאלה שמעדיפים לדבר בשיעור
יש כאלו שלא מבינים את תפקיד המורה לפיתוח קול וכדאי להבהיר את זה ולתאם ציפיות:
מה נעשה בשעורים, אילו פעילויות המאפיינות שיעור פיתוח קול.
ישנם תלמידים ש'קונים' את הזמן איתנו כדי להיות עם המורה כדמות מעוררת השראה, מנטורית גם בתחומים נוספים בחיים. אמנם לעתים זה לא נאמר אבל זה יכול להגיע ממקום לא מודע אצל אחד או שי הצדדים.
זה יכול להתאים למורים מסוימים אבל מומלץ שהדבר יהיה מדובר ומוסכם כדי שעם הזמן התלמידים האלה לא יתלוננו על כך שלא התקדמו קולית או לא היו מוכנים למשימה קולית.
נכין הסכם על חלוקת הזמן בשיעור ותאום ציפיות בין המורה והתלמיד/ה
רמת המידע הקולי/טכני התלמיד היה רוצה להיחשף אליו
הגדרת מטרות ברורות :לקראת מופע, לקראת אודישן, הכנת תפקיד למקהלה, לשיר להורים או לשיר לבני זוג.
גם אם אין מטרות כמו ארועים, לברר לאן התלמיד רוצה להגיע ברמת השירה שלו
יצירת ציוני דרך קטנים ע"י משימות טכניות ובחירת שירים המתקדמת מבחינת הרמה לפי התקדמות התלמיד
תגובות