top of page
פוסטים מומליצים
פוסטים אחרונים
ארכיון

האם לעבוד רק על השירים מהשיעור או שאפשר לשיר באופן חופשי בזמני הפנוי?


"איך לתרגל לבד את השירים?"

"האם לעבוד רק על השירים מהשיעור או שאני יכולה לשיר באופן חופשי במשך ימי האימונים ובזמני הפנוי?"

תלמידה שאלה אותי את השאלה באחד השיעורים שלנו, ונוכחתי שמה שראיתי כמובן מאליו אינו ברור לכל תלמיד. אם כך, חשוב להתייחס לחוסר ההבנה הזה בשיעורים ולתת לתלמידים הנחייה מדויקת יותר.

מה המטרה של התרגול הקולי? ביצוע השירים כמובן.

בלי זה, זה כמו לתרגל תרגילי חימום לריצה מבלי לרוץ, לתרגל שרירי ריקוד מבלי לרקוד, לתרגל כתיבת אותיות יפה במקום לכתוב משפטים שלמים, סיפורים ושירים.

התלמיד מקבל כלים בשיעור, המורה נותן פידבק לתלמיד, אבל בהדרגה התלמיד משתמש בכלים באופן יותר ויותר עצמאי.

ככל שיתרגל יותר, כך הזמן שיצטרך לעבוד על כל שיר יתקצר.

התלמיד מפתח קול פנימי שהולך ומתעצם מבחינת הביטחון שלו בעצמו.

ככל שעושים את זה יותר, מיומנות האבחנה הפנימית מתקדמת.

כדי לשיר יותר טוב – צריך לשיר!

לכן על המורים לעודד את התלמידים שלהם לעשות כמה פעולות באימון האישי שלהם כדי להתקדם ביכולת הביצוע שלהם בשירה:

1. לעבוד על תרגילי הנשימה והקול לעתים קרובות, רצוי לפחות פעם ביום.

2. לחזור על השירים שנלמדים בשיעור לפי הנחיות המורה. הלמידה כאן היא מודעת עם מטרות ברורות והיא משמשת כתבנית שאפשר לחזור עליה בהמשך לכל שיר שהתלמיד יעבוד עליו בעתיד. דרגת הקושי תשתנה ככל שהתלמיד ילך וישתכלל ביכולות שלו אבל המטרות נשארות בבסיסן אותו הדבר:

  • למידת המוזיקה במדויק

  • פתרון בעיות טכניות כמו דיוק הטונים, פיסוק, הגייה, פתרונות בענייני מנעד ורגיסטרים

  • הגשת השיר בצורה מעניינת ואישית

  • ההופעה של השיר (שימוש בגוף, בהבעות הפנים, עמידה על במה)

3. לשיר את השירים שהתלמיד אוהב לשיר.

כאן יש הרבה יותר חופש לתלמיד, אבל זו תהיה טעות לנתק את תרגול השירים בבחירה חופשית מהמטרות עליהן הוא עובד בשיעורים. זו בעצם ההזדמנות של כל זמר לבדוק מה הוא כבר יודע ואיפה הקשיים עדין מפריעים, מה הצליח להטמיע בלימודי הקול שלו ומה לא, ואיך הוא יכול ליישם זאת בצורה עצמאית על השירים אותם והא בוחר לשיר.

כך התלמיד יכול להיווכח בהתקדמות האמיתית שלו.

המלצה לכל תלמיד-זמר:

להכין רשימת שירים שאתה רוצה לעבוד עליהם, לקחת אותה איתך לכל מקום (אפשר להכין היום רשימות בטלפון הסלולרי) ולכתוב בה בכל פעם שעולה רעיון נוסף לשיר. הרעיונות מגיעים מהרדיו, מהחברה מסביבנו, מסיבות, היזכרות בשירים שאהבת בעבר. כל אלה בנוסף כמובן לשירים מקוריים שאולי אתה גם כותב.

כך תתווסף לה רשימת רפרטואר שרוצים לעבוד עליה ואפשר להתחיל להתאמן על השירים האלו לפי הזמן המתאים לך.

הלמידה העצמאית יכולה להתעצם מאד אם כל זמר יתייחס לעולם המוזיקלי שמסביבו לא רק כמקור להנאה פסיבית, אלא כמקור ללמידה מודעת:

להתבונן בזמרים אחרים, בהופעות, ביוטיוב, ולשאול את עצמך שאלות לגבי דרך ורמת הביצוע. אפשר בהחלט לעשות זאת בשעורי הקול עם המורה לפיתוח הקול, אבל גם ובעיקר הרבה לבד או עם חברים למקצוע.

שאלות שיחדדו את ההתבוננות המודעת:

  • מהי תנוחת הגוף העיקרית של הזמר? האם הוא עושה שימוש טוב ויעיל בגופו?

  • האם השימוש באוויר מספיק לצרכיו? האם הנשימות נלקחות במקומות מתאימים בשיר?

  • האם קולו נשמע פתוח או חנוק? מה גורם לזה?

  • האם המילים מובנות, הדיקציה ברורה, או עצלה, או חריפה מדי?

  • האם יש ויברטו והאם הוא נעים או מוגזם/קטן מדי/רחב מדי?

  • האם הזמר מביע רגש מסוים, מודע למילים ומעביר אותן בהצלחה, או לא?

  • מה הסגנון המוזיקלי בו הוא שר? האם זה מתאים לקולו?

  • האם הוא נע בביטחון על הבמה, או נראה נבוך, מתוח ולא שייך?

  • האם הוא מתאמץ מדי למצוא חן בעיני הקהל? איך הוא עושה זאת? מה היית מציע לו במקום זה?

הרבה תובנות יגיעו מעצם ההקשבה המודעת הזו, הטעם המוזיקלי יתפתח יותר, ההבנה לגבי דרך ההפקה קולית של זמרים שונים והבנת המהות של סגנונות מוזיקליים שונים.

הזמר הופך בהדרגה להיות מוזיקאי עצמאי!

אם הדברים מעוררים אצלכם תגובה או תובנה - אשמח לדעת את זה כאן, בתגובות למטה. ואם תרצו לעשות לייק, לשתף - שעוד אנשים יקראו וידעו - מה טוב:)

זו כמובן רק אחת מהתמודדויות של מורה בשיעורים שלו.

  • אם בא לך לדעת יותר,

  • להיות מורה מעולה עם המון ביטחון בדרך העבודה שלך,

  • לטפל בכל תלמיד על פי הצרכים שלו,

  • לאבחן בעיות במדויק ולדעת אילו פתרונות מתאימים לכל בעיה -

שמחה ליידע אותך שבנובמבר 2016 (ממש בקרוב!) אני פותחת עוד מחזור של הקורס להוראת פיתוח הקול

"ארגז הכלים של המורה לפיתוח הקול".

אני מזמינה אותך להיכנס לקישור על הקורס כאן.

לקבלת ניוזלטר וטיפים בנושאי פיתוח קול ושירה

מלא/י את הטופס:

תודה על פנייתך!

תגיות
bottom of page