top of page
פוסטים מומליצים
פוסטים אחרונים
ארכיון

אימון קולי - שמירה או פיתוח כושר?

להאזנה לפרק



נושא שעלה היום בשיעור, ועולה לעתים קרובות, בנסיבות שונות:


כמה על הזמר לתרגל כדי לשמור על הכושר?

איך בונים סיבולת קולית?

הסקירה הנוכחית אינה על מה לעשות ואיך להתאמן בפרטים, אלא יותר על ההבנה

שצריך לזהות את מטרת האימון ולתכנן אותו על פי הבנה זו.



נתבונן על כמה דרכים לגשת לאימון קולי:

  1. אימון לפיתוח ובניית כושר קולי

  2. אימון לשמירה על כושר קולי

  3. אימון להגברת הסיבולת הקולית (כמו בהכנה להופעות רבות בתקופה קצרה - מסע הופעות, מחזמר, אופרה, הפקות גדולות)

  • אימון לפיתוח כושר שונה במובנים מסוימים מאימון לשמירה על כושר

  • אימון לשמירה על כושר שונה במידה מסוימת מאימון להגברת הסיבולת הקולית

מכיון שהם שונים, ההתייחסות לכל אחד מהם צריכה להיות שונה מבחינת תכנון האימון.


יש מידע רב מאד על נושאים אלה מעולם הספורט. הדברים נחקרו בצורה מדעית ותועדו בהרחבה רבה.

אמנם אימון לשירה אינו זהה לספורט בכל המובנים, אבל יש הרבה נקודות השקה ולכן כדאי ללמוד מהם ולהשתמש בידע הזה כדי להסיק מסקנות ולייעל מאד את אופן האימון שלנו כזמרים.


אחזור לנקודות שציינתי תחילת דברי:

1. אימון לפיתוח כושר

זהו אימון לפיתוח יכולות שלא קיימות עדיין או לא מפותחות דיין.

אימון כזה דורש התקדמות הדרגתית זהירה יחסית, כיון שכאמור, הגוף אינו מכיר אותן או לא מורגל בהן מספיק והקול עלול להתעייף מהר מדי

2. אימון לשמירה על כושר

כאן הטכניקות כבר מוכרות ומבוססות היטב, והאימון נועד לשמר את מה שיש, כדי להיות מסוגלים לשיר כמו שרוצים בכל יום ובכל רגע.

אימון כזה יכול להיות יחסית קצר יותר, וניתן לחלק את הטכניקות השונות על פני כמה ימים ולחזור על טכניקות שונות בימים שונים

3. אימון להופעה ולשימוש מאומץ = פיתוח סיבולת גבוהה

כאן יש להתמקד על טכניקות הנדרשות במיוחד להפקה מוזיקלית מסוימת ולתרגל זאת לעתים קרובות מאד.

ניתן לעשות כמה אימונים קצרים ביום, עם הפסקות ביניהם, ובהדרגה להאריך את זמן האימון ו/או את מידת העצימות שמשתמשים בה.

עצימות = עוצמת הקול, גודל המנעד, פיתוח אורך נשימה + יכולת תנועה עם קול.


מה עושים עם העייפות הקולית?

זמרים עלולים לחוות עייפות קולית מסוימת בתקופת אימונים כזו, ולכן האימונים יהיו בפרקי זמן קצרים יחסית,

אבל הם אמורים להמשיך ולהתאמן כדי לחזק ולהעלות את יכולתם.

אני מניחה שמה שכתבתי כאן עלול להעלות התנגדויות מסוימות, ובמקרים רבים הן אכן מוצדקות.

הרי אם העייפות תהפוך לבעיה קולית של ממש - הזמר לא יוכל לתפקד יותר עד לאחר ההחלמה מהבעיה.

אבל יש טווח די רחב בין עייפות מסוימת לבין פיתוח של בעיה קולית, ולכן אין צורך להיבהל מכל סימן לעייפות ומיד להפסיק להתאמן.

אם נחזור לעולם הספורט -

כדי שספורטאי יגיע לרמה גבוהה של מקצועני - עליו להעלות את יכולתו על ידי כך שיאתגר את עצמו מעבר למקום הנוכחי בו הוא נמצא עכשיו.

לא ניתן להתקדם מבחינה פיזית אם לא נאתגר את הגוף לרמה הבאה שלו.

זה אמור להתבצע בהדרגה, בזהירות ועם הדרכה טובה, כדי לעבוד נכון ולא לפגוע בגוף, ובמקרה שלנו - בקול.


שמירה על בריאות הגוף

בתקופה כזו במיוחד חשוב להתייחס לשמירה על בריאות הגוף כחלק מפיתוח היכולת לעמוד בעומס גדול

(למרות שזה תמיד חשוב כמובן).

זה אומר -

אכילה בריאה ותומכת, פעילות גופנית מסודרת, שעות שינה מספיקות ושימוש מודע וחסכוני בקול בשאר שעות היום.


איך עושים את זה?

אין מרשמים פשוטים...

לשם כך חשוב ללמוד עם מורים מצוינים ולהתאים את אופן האימון ליכולות האישיות של הזמר ולדרישות הקוליות הנדרשות מכל אחד בזמן השימוש הקולי שלו.


האם אתם מתאמנים עם המודעות הזו?

האם הנאמר כאן עוזר במידה מסוימת להבין את ההבדלים ולהחליט איך לתכנן אימון נכון?

------------

אלה מביניכם שכבר מלמדים פיתוח קול, או רוצים להתחיל ללמד -

אני מזמינה אתכם לבדוק את הסילבוס של הקורס להכשרת מורים לפיתוח קול

שאני מלמדת בבי"ס "רימון".

ההרשמה בימים אלה, והלימודים יתחילו בנובמבר.

-----------

למידע נוסף על אימון קולי ופיתוח קול בכלל - מוזמנים לפרטים על הספר שלי

לקבלת ניוזלטר וטיפים בנושאי פיתוח קול ושירה

מלא/י את הטופס:

תודה על פנייתך!

תגיות
bottom of page